המדינה מקדמת הצעת חוק לאיסוף ואבחון נתוני נוסעים בטיסות

אולי יעניין אותך גם

הכנסת אישרה אתמול בקריאה ראשונה החלת דין רציפות על הצעת חוק שתאפשר למדינה לאסוף פרטיים אישיים ורגישים מנוסעים בטיסות נכנסות ויוצאות מישראל, ללא ידיעתם. הצעת חוק סמכויות לאיסוף ואבחון של נתוני נוסעים הנכנסים לישראל או היוצאים ממנה, התשפ"ב-2022 תאפשר למדינה לאסוף מהנוסעים נתוני Passenger Name Record (PNR), שיכללו בין היתר את מספרה טלפון הנייד, כתובת דואר אלקטרוני, אמצעי התשלום, כתובת למשלוח חשבונית, תאריכי הנסיעה, מסלול הנסיעה, נתוני הכבודה, היסטוריית הנסיעות של הנוסע, ונתונים נוספים המופיעים במסמכי הנסיעה של נוסע בטיסה, כמו שם הנוסע, תאריך לידה, מין, לאום וסוג תעודת הזיהוי.

מטרת החקיקה היא ליישם את מחוייבותה של המדינה לאסוף ולנתח נתונים כאלה ולהקים את היכולת לאסוף ולנתח נתוני PNR. הדרישה היא חלק מהחלטה מס' 2482 של מועצת הביטחון באו"ם, בהתאם לסטנדרטים המחייבים ולהמלצות של הארגון הבין-לאומי לתעופה אזרחית (ICAO), ומטרתה להיאבק בפשיעה מאורגנת ובארגוני טרור. 

לפי דברי ההסבר להצעה, מדינת ישראל אינה מקבלת או מנתחת כשגרה נתוני API (Advanced Passanger Information) ו-PNR, למעט במסגרת תכנית הרצה (פיילוט) של רשות האוכלוסין וההגירה. קבלת נתונים אלו באופן המוצע בהצעת החוק תכלול "יתרונות ברורים" עבור מדינת ישראל, כגון: עמידה בסטנדרטים בינלאומיים; קבלת מידע אודות נוסעים מבעוד מועד, החל מ-48 שעות טרם המראתם, כדי לזהות כאלה שעלולים להקים סיכון אפשרי; זיהוי מבעוד מועד של נוסע חשוד, מניעת עלייתו לטיסה והגעתו לישראל או יציאתו ממנה; שיפור האכיפה בשדה התעופה ודיוק הליכי הבידוק באופן שיקל על העומסים בנתב"ג; חיסכון תקציבי וייעול עבודת הביטחון בנתב"ג; זיהוי מוקדם של נוסעים החשודים בפשע או בטרור; שיפור יכולת ההיערכות של משרד הבריאות בהתמודדות עם מחלות המסכנות את הציבור והצטרפות לרשת הבינלאומית של הערכת סיכונים לגבי נוסעים חשודים.