ת"א 19094-03-21 בנין נ' קארה

אולי יעניין אותך גם

לתובע זכות ניהול משותפת בדף הפייסבוק "אני שולמן" (פסק-דין, שלום י-ם, השופט מוחמד חאג' יחיא, 30.9.2024):

העובדות: למי שייכת הזכות לנהל את דף הפייסבוק "אני שולמן"? התובע הוא בעל עסק ופעיל חברתי. הנתבע הוא עצמאי, פעיל חברתי וח"כ לשעבר. הצדדים חברו יחד בשנת 2019 ביוזמה להקים תנועת מחאה חברתית שמאגדת עצמאיים ובעלי עסקים. את דף הפייסבוק "אני שולמן" מנהל הנתבע ו"מנהלים" להם נתן הרשאה לכך. התובע טען, בין היתר, כי הוא בעל זכות היוצרים הבלעדי בשם "אני שולמן" וכי הנתבע השתלט באופן "בריוני" על דף הפייסבוק והדיר אותו ממנו. הנתבע טען, בין היתר, כי הוא יזם את השם "אני שולמן" וכי בכל מקרה לא מדובר ביצירה מוגנת. הנתבע טען עוד כי הצדדים מעולם לא היו שותפים לדף וכי אין לאפשר לתובע "לרכב על גב" פעילות הנתבע.

נפסק: דין התביעה להתקבל חלקית. אמנם התובע טען כי הוא בעל זכות היוצרים בצמד המילים, אך הוא אינו תובע לנכס את השם לעצמו, אלא לקבוצה. זכות יוצרים ביצירה היא זכות פרסונלית ולכן על הטוען לה לתבוע מפורשות את בלעדיות זכותו על היצירה, לוֹ ולא לקולקטיב. התביעה היא על השימוש בדף במרחב האינטרנטי. ביחס לצמד המילים, מתייתר הצורך להידרש לשאלה אם מדובר ב"יצירה" מוגנת, במובחן מדף הפייסבוק שנושא את השם. שני הצדדים היו שותפים לגיבוש ויצירת השם "אני שולמן". חומר הראיות מעיד באופן ברור על עמלם המשותף של שני הצדדים לקידום מטרות התנועה כמחאה חברתית, החל מיצירת קבוצה לפני הקמת דף הפייסבוק, חילופי הרעיונות, בחירת השם "אני שולמן", ודרך הניהול המשותף של הדף למצער בתחילת דרכו, הגם שזה נפתח פורמלית על ידי הנתבע בלבד. טענת הנתבע כי העניק לתובע זכות ניהול "סמלית" בלבד, אינה נתמכת בתשתית ראייתית כלשהי.

משך ההיכרות בין הצדדים, העמל שהשקיע התובע, הקדשת הזמן והמחשבה, מלמדים כי חלקו של התובע בהקמת הדף, וכן לשם הפעלתו וניהולו, לא היה שולי. על היוזמה ושיתוף הפעולה ההדדיים בין הצדדים להקמת הדף, וגם ההסכמה על החלוקה השווה בניהולו, ניתן ללמוד גם ממקורות נוספים. דף הפייסבוק "אני שולמן" הוקם בפועל על-ידי התובע והנתבע ביוזמה משותפת, פעילותם הייתה משותפת, זאת לקידום מטרות משותפות, וגם תוך שאיפה להרחבת הפעילות [עניין לרר - סע"ש 46976-09-17; עניין קפש - ת"א 3742-09-18; עניין עיריית בית שאן - ת"א 5854-12-18]. סילוק התובע מהדף הוא הפרה של המוסכם בין הצדדים. ניתן בזאת פסק דין הצהרתי לפיו התובע הוא בעלים שותף בדף הפייסבוק, ואותן זכויות שיש לנתבע בניהול הדף יהיו גם לתובע.