עב"י 42128-05-24 אבוחצירה נ' נציבות שרות המדינה

אולי יעניין אותך גם

עובדת רשות המסים העתיקה מידע ממערכות הרשות לאחר שעברה לתפקיד אחר (פסק-דין, מחוזי י-ם, השופט נמרוד פלקס, 8.8.2024):

העובדות: ערעור על גזר-דינו של ביה"ד למשמעת של עובדי המדינה [בד"מ 75/21]. המערערת, עובדת רשות המיסים, הועמדה לדין משמעתי והורשעה בעבירות לפי חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963, לאחר שהעתיקה קבצי מחשב מכונן הרשת של מקום עבודתה, אל החסן נייד משרדי, שלא לצורך עבודתה וללא הרשאה; וכן בהעתקת המידע מההחסן הנייד המשרדי להחסן נייד פרטי. המערערת זוכתה מאישום בו נטען כי מחקה קבצי מחשב.

המערערת שימשה בתפקיד מרכזת הוצאות ותשלומים, ולצורך תפקידה נחשפה לנתונים רגישים ופרטים אישיים של אזרחים ממערכות המחשב של רשות המיסים. את העתקה ביצעה המערערת לאחר שהועברה לתפקיד אחר. ביום 10.3.2024 דחה ביהמ"ש את ערעור המערערת על הכרעת הדין, אך הורה להשיב את הדיון על גזר הדין לביה"ד, לצורך נימוק פסיקתו [עב"י 31349-01-24]. בגזר הדין החדש קבע ביה"ד כי אינו מוצא לנכון לשנות מאמצעי המשמעת שהושתו על המערערת בגזר דינו הראשון.

נפסק: ככלל לא יתערב ביהמ"ש באמצעי משמעת שהטיל ביה"ד, אלא במקרים חריגים, בהם לוקה גזר-הדין בחוסר סבירות או מידתיות בין חומרת העבירה לחומרת אמצעי המשמעת. חזקה על ביה"ד כי מבין הוא את משמעות אמצעי המשמעת שהטיל, עת הנורמות הראויות בשירות המדינה בתחום מומחיותו. על מלאכת הטלת אמצעי המשמעת להיות שוויונית עד כמה שניתן. גזר הדין החדש נומק כדבעי. ביה"ד קבע בצדק כי שליפת מידע סודי, לא מורשית, ממאגרי מידע של המדינה, היא עבירת משמעת. בדברים אלה אין חידוש. החידוש המסויים הוא כי שליפת המידע הלא מורשית נעשתה אגב סיום תפקידה של המערערת. הנסיבות מעוררות אי נחת ניכרת, ויש בהן כדי להקרין על האמון השורר בין עובד מדינה לבין שירות המדינה בכללותו, אף בנסיבות של סיום תפקידו של עובד המדינה. מערכת יחסי העבודה בישראל, ובשירות המדינה בפרט, דורשת מידה רבה של תום לב ביחסים שבין המעביד-המדינה, לבין העובד.

המערערת פגעה בצפייה זו לתום לב ויחסי האמון הנדרשים מעובד המסיים את תפקידו. יש בכך להקרין על שירות המדינה בכללותו. חלק מתכלית הדין המשמעתי היא ליתן מענה למעשים או מחדלים ששום ארגון אינו יכול לסבול, משום שהם יהפכו להתנהגות מקובלת באותו ארגון ויהיה בכך להעכיר את האווירה, לשבש את יחסי העבודה, לערער את יחסי האמון מצד הציבור, או לחבל בדרך אחרת בתפקוד התקין של הארגון. בהינתן נסיבות ביצוע עבירות המשמעת שביצעה המערערת - הן שליפת והעתקת מידע סודי, ללא הרשאה, ולאחר שסיימה את התפקיד בו היתה רשאית לעיין במידע - אין להתערב בגזר הדין. הערעור נדחה.