תיק הוצאה לפועל 501821-05-19 פלונית נ' פלוני

אולי יעניין אותך גם

לא ניתן לראות בשני סימני V כחולים כמסירת אזהרה לחייב בוואטסאפ (החלטה, לשכת ההוצאה לפועל רמלה, הרשמת אביבה יהונתן ארוש):

העובדות: בקשת זוכה, בתיק מזונות, להכיר במשלוח WhatsApp שביצעה לחייב כמסירת אזהרה כדין. הזוכה טענה לקשיים ניכרים להעביר לחייב אזהרות וכי עשתה "ניסיון נואש" לשלוח עותק מהאזהרה לחייב בהודעת וואטסאפ. הזוכה טענה כי הוצגו שני סימוני v כחולים ולפיכך החייב קיבל את ההודעה, אך בחר לא להגיב משיקולים זרים. 

נפסק: חשיבות האזהרה ידועה והמצאת אזהרה בפועל הוא תנאי מוקדם לההליכים. המטרה העיקרית של המצאת האזהרה לחייב היא להעמידו על כך שעליו לשלם את החוב הפסוק, שאם לא כן אפשר שיינקטו נגדו הליכי אכיפה. אין מדובר במהלך טכני ופורמלי. אין לפגוע בזכויות החייב אלא לאחר שהוזהר כהלכה בדבר הכוונה לעשות כן. הדברים אמורים ביתר שאת בתיק הוצאה לפועל זה שהוא תיק לאכיפת חיובי מזונות, דבר המשליך על אופי וטיב ההליכים שניתן לנקוט בתיק, לרבות הליכי מאסר, נקיטת הליכי גבייה שיכול שיביאו לגביית כספים שהם בדין קדימה ביחס לנושים אחרים, ועוד. לבקשה צורף תצהיר ב"כ הזוכה. הזוכה לא צירפה תצהיר. היה על הזוכה להגיש תצהיר שיפרט את שנטען בבקשה על כתובות החייב, כתובת דוא"ל, מספר טלפון שלו ועוד, וכן כיצד ידועים לזוכה פרטים אלו, האם הפרטים עדכניים, האם קיימת תכתובת שוטפת עם החייב באמצעים אלו, ועוד. משהזוכה לא הגישה תצהיר כאמור, דין הבקשה להידחות על הסף.

לגוף הדברים, תקנות סדר הדין האזרחי לעניין המצאה (החלות אף לעניין המצאת אזהרה), מסדירות באופן מפורש ומפורט את דרכי ההמצאה, כאשר המטרה היא "להביא לידיעת הנמען את תוכנו של מסמך שיהיה בידיעתו". הזוכה לא פעלה בהתאם לתקנות ובפרט התקנות שנוגעות להמצאה מחוץ למדינה. על הזוכה היה להגיש בקשה מבעוד מועד, על מנת להתיר המצאה מחוץ למדינה ולקבל רשות להמצאה, וכן לקבל הוראות על דרך ביצוע ההמצאה. הזוכה לא פעלה כך והיה עליה לעמוד בשתי משוכות אלה טרם שתיפעל לביצוע מסירת אזהרה בוואטסאפ. לא ניתן להחיל את כלל הידיעה במקרה זה. לגבי הסימון באפליקציה, "שני סימוני v כחולים", אין די בכך. אף אם נקראה הודעה כלשהיא לא ברור מי קורא ההודעה, מי ראה את ההודעה ואין כל וודאות כי ההודעה אכן הגיעה לידיעת הנמען – החייב. בנסיבות מסויימות ניתן יהיה להכיר במסירה בוואטסאפ כמסירה כדין, אולם כל מקרה יש לבחון לגופו, ובנסיבות התיק אין להכיר בכך [קובץ ההחלטה באדיבות המאגר המשפטי "נבו"].