ת"צ 39234-09-12 מזרחי נ' סמארט קלאב אחזקות בע"מ ואח'

אולי יעניין אותך גם

אישור הסדר פשרה בייצוגית ספאם המתנהלת למעלה מעשור (פסק-דין, מחוזי מרכז-לוד, השופט אבי פורג):

העובדות: בקשה לאישור הסדר פשרה (מתוקן) בין התובעת והנתבעות, במסגרת תובענה ייצוגית. בתובענה נטען כי הנתבעות הפרו את הוראות סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, בכך ששיגרו הודעות דוא"ל פרסומיות מבלי לציין כי מדובר בפרסומת, וללא קבלת הסכמת הנמענים. ההליך התנהל במשך שנים, עד לאישורה הסופי של התובענה הייצוגית על-ידי ביהמ"ש העליון. הצדדים הגישו בקשה לאישור הסדר פשרה. לא הוגשו הודעות פרישה או התנגדויות להסדר.

נפסק: הסדר הפשרה עם הנתבעות הוא ראוי, הוגן וסביר בעניינם של חברי הקבוצה, ועונה על דרישות סעיף 19 לחוק תובענות ייצוגיות. במסגרת ההסדר התחייבו הנתבעות להציע קורס מקוון, דיגיטלי וחינמי, לטובת כלל הציבור, ללא תשלום, ומבלי להתנות את הזכאות לצפייה בקורס ברכישת כל שירות או מוצר אחר. הנתבעת 4 אף התחייבה לפעול לקידום הקורס ושיווקו לקהל רחב, בין היתר, באמצעות קידום ממומן ברשתות חברתיות. מדובר בהסדר פשרה הכולל הטבה בדמות פיצוי לתועלת הציבור בהיקף משמעותי, כשיש בהסדר חשיבות ציבורית רבה לעניין הקפדה על מלאכת הדיוור בהתאם להוראות חוק התקשורת. מדובר בהליך שנמשך שנים, כאשר הנתבעות שינו את התנהלותן. ההסדר יכול וישפיע גם על המפרסמים במשק הישראלי שנדרשים להקפיד על קיום הוראות חוק התקשורת והציבור שלומד להתגונן מפני הודעות שנשלחו בניגוד לדין. גם בקורס לימודי חינמי הנוגע בשימוש במחשב ובאינטרנט יש כדי לסייע לקידום מטרות כלל ציבוריות, שכן הוא כולל גם תכנים הנוגעים להתמודדות ולמניעת נזקי ספאם וכן לבטיחות ויעילות השימוש באינטרנט. סיום ההליך בהסדר הפשרה המוצע הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת. הסדר הפשרה אף מעניק סעדים ראויים בדמות הטבה לטובת הציבור וניהול ההליך לא היה מביא בהכרח לתועלת גדולה יותר. יש לאשר את ההסדר המוצע ולתת לו תוקף של פס"ד. ביהמ"ש אישור את סכומי הגמול ושכר הטרחה עליהם סיכמו הצדדים בהסדר.