טיוטת המלצות לשיפור הסדר העברת מידע אישי בין גופים ציבוריים

אולי יעניין אותך גם

הצוות הבין-משרדי, שהוקם לבחינת ההסדר הראוי להעברת מידע אישי בין גופים ציבוריים (לפי פרק ד' לחוק הגנת הפרטיות), פרסם טיוטת דו"ח בנושא להערות הציבור. טיוטת הדו"ח כוללת שורת המלצות לפתרון, שלשיטת הצוות משקפות איזון ראוי בין הזכות לפרטיות לבין היכולת של גופים ציבוריים לפעול ביעילות ולהעניק שירות טוב יותר לציבור.

הצוות הוקם לפי החלטת ממשלה משנת 2003 בנושא האצת הדיגיטציה במגזר הציבורי וצמצום בירוקרטיה בשירותים ציבוריים. הצוות כולל נציגים ממשרד ראש הממשלה, האוצר, הרשות להגנת הפרטיות, מערך הסייבר הלאומי, מערך הדיגיטל הלאומי, ומחלקת ייעוץ וחקיקה (ציבורי חוקתי) במשרד המשפטים.

ביסוד עבודת הצוות עמדה התפישה לפיה בעידן הדיגיטלי הנוכחי, העברת מידע אישי בין גופי הממשלה והמגזר הציבורי היא כלי חיוני לייעול עבודת הגופים הציבוריים, כאשר המידע הקיים מצביע על קשיים משמעותיים כיום ביישום ההליכים הנדרשים להעברת מידע אישי בין גופים ציבוריים. בין היתר מציין הדו"ח כי משך הטיפול הממוצע בבקשות לאישור העברות מידע בתקופות שגרה, עומד על כ-240 ימים, עם טווח מקסימלי של מעל ל-500 ימים!

בנוסף, היקף הבקשות להעברת מידע נותר יציב לאורך הזמן ועומד על כמה מאות בקשות בשנה. נתון זה אינו תואם את הגידול בקצב והיקף השימוש בנתונים בממשלה ומעלה את החשש ל "תהליכי צל" של אישור העברת מידע שאינם בהתאם לנהלים, או ל"ביקוש חסר" כאשר משרדים נמנעים מבקשת מידע עקב הכבדת התהליכים והסיכוי הנמוך להשלמתם בהצלחה. עוד נמסר כי למעלה ממחצית הבקשות הנפתחות במערכת הייעודית "מועד" - לא מגיעות לכדי השלמה.

עיקרי טיוטת הדו"ח -

  • הצוות מצא כי אין חסם משפטי או אחר המונע עקרונית העברת מידע אישי בין גופים ציבוריים, וכי הסמכות החוקית בישראל להעברת מידע כאמור רחבה יחסית. לצד זאת, נמצא כי ישנם קשיים משמעותיים בשלושה היבטים מרכזיים, הפוגעים ביעילות התהליך: קשיים בשלב איתור המידע המבוקש; קשיים בהליך האישור להעברת המידע; וקשיים במימוש העברת המידע לאחר שניתן אישור להעברתו. כן נמצאו קשיים רוחביים המשפיעים על הליך העברות המידע באופן כללי, וכן קושי בהיבטים כלכליים ותקציביים של העברות המידע;
  • לגבי שלב איתור המידע האישי והכנת הבקשות להעברת מידע, ממליץ הצוות על פיתוח והנגשה של קטלוג סוגי המידע המצויים במאגרים מרכזיים של גופים ציבוריים, שהמידע בהם נדרש בהיקף ובתדירות גבוהים מגופים ציבוריים רבים. כן מוצע להשלים פיתוח מערכת דיגיטלית חדשה שתסייע בהכנת הבקשות להעברת מידע אישי ובטיפול בהן;
  • בהיבט הליך אישור העברת המידע האישי, הצוות ממליץ לקבוע כמה מסלולים חלופיים לאופן בו ניתן לאשר את העברת המידע, במקום מסלול יחיד של ועדות להעברת מידע הקיים כיום. כן תוקם ועדה מרכזית, שתוסמך להתיר העברת מידע אישי בין יותר משני גופים ציבוריים ובכלל זה להעביר מידע הנדרש לטובת טיפול בסוגיות לאומיות רוחביות (בתוספת תיקון של התקנות הרלוונטיות);
  • הצוות מציע לפתח מערכות דיגיטליות מרכזיות שיסיעו להפחית את הסיכון הנובע מהעברת המידע האישי, בין היתר על ידי התממה חלקית או מלאה שלו, דבר שיאפשר להעבירו במסלולי אישור מקלים יותר;
  • לגבי שלב מימוש העברות המידע האישי, הצוות מציע לתמרץ ולסייע בפיתוח ממשקים למערכות רוחביות להעברת המידע, כך שהעברת המידע לא תחייב פיתוח ייחודי הכרוך בהקצאת זמן ומשאבים;
  • לבסוף, ביחס לכלל שלבי העברת המידע האישי, הצוות המליץ על מספר צעדים רוחביים, ובהם: מינוי אחראי על תחום העברות המידע בכל גוף ציבורי, חידוש עבודת ועדת היגוי שתפעל בנושא ופעולות לתיעדוף סוגית העברות המידע ברמה הארגונית והממשלתית. 

התייחסות לטיוטת הדו"ח ניתן לשלוח עד ליום 18.2.2025.