ישראל: שליטה במידע עלולה להוביל לסירוב לאשר מיזוג

אולי יעניין אותך גם

כוח השוק המצרפי של החברות המתמזגות הוא שיקול מרכזי ששוקלת הממונה על התחרות, במסגרת בקשה לאישור מיזוג. לאחרונה הודיעה הממונה כי בכוונתה לעדכן את "הנחיות המיזוגים" של רשות התחרות ולהוסיף במסגרתן גם את השיקול של ריכוזיות או שליטה במידע (Data).

אם ההנחיות יתוקנו בהתאם, התוצאה תהיה שמיזוג שייצור ריכוזיות גדולה של מידע על צרכנים עלול שלא לקבל אישור רק בשל הריכוזיות שתיווצר בידי גוף אחד, וזאת גם אם מדובר בחברות מתמזגות שאינן מתחרות זו בזו.

עמדת רשות התחרות בהקשר זה היא שמיזוג שייצור ריכוזיות גדולה של מידע על צרכנים, בפרט אם הוא משולב בבינה מלאכותית, עשוי להעניק לחברות המתמזגות יכולת לטרגט ביעילות רבה יותר לקוחות. עובדה זו עלולה, במקרים מסוימים, להעלות את העלויות של מתחרים שיאלצו גם הם לשדרג את ה-Data שלהם כדי להתחרות ביעילות בגוף השולט במידע, ובכך להגביר חסמי-כניסה או חסמי התרחבות ולבצר את המעמד של חברות דומיננטיות.

עוד לפני ההודעה הדרמטית של הממונה על התחרות, שיקול ה"ריכוזיות במידע", היה שיקול מרכזי בסירוב של הממונה על התחרות מיום 7.2.24 לבקשת המיזוג בין חברת הביטוח הראל לבין ישראכרט. הממונה קבעה שעל-אף העובדה שהראל וישראכרט אינן חברות מתחרות בליבת-הפעילות שלהן "המיזוג מעלה חשש שלחברה המתמזגת תהיה יכולת לעשות שימוש לרעה במידע הקיים בישראכרט על לקוחותיה, בנוסף למידע המקביל הקיים בהראל על לקוחותיה" וזאת, כדי לבצע בין היתר אפליית מחירים שתאפשר לחברה הממוזגת לגרוף רווחים גדולים יותר מהצרכנים.

אין ספק שההחלטה בעניין הראל-ישראכרט וההודעה על הכוונה לעדכן בהתאם את הנחיות המיזוגים (לראשונה מאז 2011), מסמנים את פתחו של "עידן חדש" בפיקוח על מיזוגים בין חברות. מכאן ולהבא, נוסף למדידה של כוח שוק, ייבחנו גם כמות וטיב המידע שעתיד להחזיק בידיו הגוף הממוזג.