ארה"ב: הקלק לביטול - הוראות חדשות מחייבות דרך מהירה לביטול מנוי

נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) הודיעה היום על כלל חדש בשם "הקלק לביטול", שיחייב עסקים לאפשר לצרכנים לבטל מנויים באותה קלות שבה הם נרשמו אליהם. מרבית הוראות הכלל ייכנסו לתוקף 180 ימים לאחר פרסומו ברשומות הפדרליות.

הכלל המעודכן יחול על רוב התוכניות המוכרות כ-Negative Option, שבהן מנוי נמשך אלא אם כן הצרכן ביקש אחרת. הכלל אוסר על עסקים להציג עובדות מטעות בתהליך השיווק, מחייב אותם לספק לצרכנים מידע מהותי לפני שהם מקבלים פרטי התשלום, ודורש מהם לקבל את הסכמת הצרכן במפורש לפני חיובו בתשלום למנוי.

לפי -FTC, בשנת 2024 התקבלו כמעט 70 תלונות ביום בממוצע על האופן שבו נוהגים עסקים לחייב את המשתמשים, בהשוואה ל-42 תלונות ביום בשנת 2021.

הכלל נועד לפק מסגרת משפטית אחידה שתמנע מקרים בהם עסקים:

  • מציגים מידע מטעה בעת שיווק תוכניות שבהן אין הגבלה בזמן אבל המשתמש יכול להפסיק את המנוי.
  • לא מציגים בבירור את תנאי העסקה לפני קבלת פרטי החיוב של הצרכן.
  • מחייבים צרכנים ללא הסכמה מודעת.
  • לא מאפשרים לצרכנים לבטל בקלות ובמהירות את התוכנית ולמנוע חיובים נוספים.

בהתאם לזה, הכלל מורה ש-

  • מידע חשוב חייב להיות אמיתי, ברור וקל למציאה.
  • אנשים צריכים לדעת למה הם מסכימים לפני שהם נרשמים.
  • על המוכרים להוכיח שהאנשים ידעו למה הם מסכימים לפני שנרשמו.
  • תמיד חייבת להיות דרך לבטל את המנוי, מהירה וקלה כמו הדרך להירשם - נרשמתם באינטרנט? לחצו לביטול; נרשמתם פיזית? בטלו דרך האינטרנט או בטלפון.
  • מפרים עשויים להיות מחויבים בפיצויים וקנסות אזרחיים.