רשות האוכלוסין מחקה מאגר צילומי נוסעים בנתב"ג ומאגרי הגבול

אולי יעניין אותך גם

רשות האוכלוסין וההגירה מחקה את תמונות הפנים הביומטריות שנטלה במעברי הגבול – ובעיקר בנתב"ג – מתושבים שיצאו לחו"ל. המחיקה התבצעה לפני ימים ספורים, באופן שאינו מאפשר שיחזור. המחיקה תתבצע מעתה ואילך באופן אוטומטי. הרשות התחייבה לאפשר לאזרחים הרוצים לצאת מהמדינה בלא להצטלם לעשות כן באמצעות בקר גבול אנושי.

התחייבויות אלה נקבעו בהסדר פשרה, שקיבל תוקף של פס"ד, בין המדינה לבין עו"ד חיים רביה, ראש קבוצת הסייבר והפרטיות במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. עו"ד רביה הגיש לפני כשנתיים תביעה נזיקית אישית נגד רשות האוכלוסין וההגירה על פגיעה בפרטיותו, לאחר שהתברר שהרשות צילמה את היוצאים והנכנסים במעברי הגבול, שמרה את התמונות באיכות שמאפשרת זיהוי ביומטרי, והעבירה אותן עד פברואר 2022 לשירות הביטחון הכללי.

ביום 22.9.2024 נתן שופט בית המשפט השלום בת"א, רונן אילן, תוקף של פסק-דין להסדר בתביעה. ההסדר גובש בסיוע שופט ביהמ"ש העליון בדימוס והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, ששימש כמגשר בין הצדדים. לפי ההסדר -

  • הרשות תאפשר לישראלים המבקשים לצאת מהארץ בלא שמירת צילומי פניהם, לעשות זאת באמצעות בקר גבול אנושי. הרשות תביא את האפשרות לידיעת הציבור באופן גלוי וברור באולמות היציאה והכניסה מישראל במעברי הגבול.
  • הרשות תשלים את מחיקת תמונותיהם של מי שיצאו ונכנסו במעברי הגבול עד כה. עם זה היא רשאית לשמור תמונוות לפרקי זמן מוגבלים - הרשות תמחק את תמונותיהם של בעלי דרכון ביומטרי בתום 90 ימים מיום סיום תנועת מעבר מלאה ותקינה בגבול. את תמונותיהם של בעלי דרכון ישן ובעלי דרכון ביומטרי שכניסתם או יציאתם האחרונה נתקלה בתקלה בדרכון, הרשות רשאית לשמור עד למועד שבו יתבצע מעבר בדרכון ביומטרי תקין.
  • ביחס למי שקיים לגביו רישום בהתאם לצו שיפוטי או מינהלי או על-פי דרישה חוקית של רשויות המדינה ("מוכלל"), תמונותיו יישמרו עד לאחר שהרישום יבוטל והוא יעבור באמצעות דרכון ביומטרי תקין.
  • המחיקה תבוצע אוטומטית, באופן שאינו מאפשר שיחזור. 
  • הרשות התחייבה שלא תעביר תמונות פנים לצד שלישי (לרבות גופי ביטחון) אלא על-פי דין, לפי צו שיפוטי מחייב כדין או דרישה מגורם שיוסמך על פי חוק.
  • הרשות תפרסם באופן גלוי ובולט לעין, בסמוך לעמדות ושערי המעבר במעברי הגבולות בישראל, המצלמים את היוצאים והנכנסים, הודעה בכתב שנוסחה ייקבע עם הרשות להגנת הפרטיות, האומרת אם מסירת הצילום תלויה בהסכמה וברצון חופשי, לאיזה צורך נאספים הצילומים ולמי יועברו ולאיזו מטרה.
  • הרשות תפעל להסדיר את הדברים בחוק.

עו"ד רביה בחר להגיש תביעה כספית על פגיעה בפרטיותו בסכום של 180 אלף ₪, ולא לעתור לבג"צ כדי להרתיע את המדינה מהפרת חוק בעתיד. בתביעה טען שהמדינה כופה על היוצאים מישראל והנכנסים אליה, לרבות התובע, להזדהות באמצעות צילום פנים ביומטרי, וזאת כתנאי ליציאה מישראל ולכניסה אליה ובכלל זה בנמל התעופה בן-גוריון. הוא טען ש"הנתבעת עושה כל זאת בהיחבא, גם ביחס למי שלא ביקשו מסמכי זיהוי ביומטריים ונמנעו ממסירת צילום הפנים ביומטרי שנדרש לשם כך, ובהם התובע".

עו"ד רביה: "בחסות המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, המדינה מחוקקת עוד ועוד הסדרים שפוגעים מעבר לכל מידה בזכות לפרטיות. דווקא בנסיבות אלה חשוב כפליים לאכוף עליה את הזכות לפרטיות, שהיא זכות חוקתית בישראל. לא תמיד עתירה לבג"ץ היא הדרך היעילה להרתיע את המדינה. עליה לדעת שאם היא פוגעת בפרטיות היא עלולה לעמוד בפני תביעה אזרחית, כמו כל גורם אחר".