קליפורניה: ווטו על חוק שמחייב מודלי בינה מלאכותית בסטנדרט בטיחות חדש

מושל קליפורניה הטיל ווטו על חוק שאישרו בתי המחוקקים של קליפורניה ומטיל הגבלות אבטחה ובטיחות שונות על אימון מודלי בינה מלאכותית גדולים (Foundation Models), ביניהם LLMs (Large Language Models, כדוגמת אלו שעומדים בבסיסם של מערכות כגון ChatGPT). בין החובות שהחוק מטיל על מפתחי מודלים –

  • יישום יכולת למנוע מהאלגוריתם ביצוע כל פעולה (Shutdown)
  • כתיבת ופרסום פרוטוקול בטיחות ואבטחה כדי למנוע "נזק חמור", כולל ביצוע הערכת סיכון לאלגוריתם ונקיטת אמצעי בטיחות מתאימים
  • דיווח לתובע הכללי של קליפורניה אחת לשנה ו-72 שעות לאחר אירוע בטיחות
  • ומינוי צד שלישי לבצע בקרה אחר תאימות פעילות המפתח להוראות החוק.

במקביל, החוק מחייב עסקים שמחזיקים מחשבים בעלי יכולות חישוב משמעותיות, ומאפשרים ללקוחותיהם לעשות שימוש במשאבי החישוב, לבצע בקרה על לקוחות שמשתמשים בהם בהיקף מתאים לפיתוח ואימון מודלי בסיס. עליהם לזהות את הלקוח ולבדוק האם הוא מתכוון לאמן בינה מלאכותית באמצעות משאבי החישוב שסופקו לו.

החוק מסמיך את התובע הכללי של קליפורניה להגיש תובענות אזרחיות נגד מפר שגרם לפגיעה בנפש או נזקי גוף, נזקי רכוש, גניבה, או נזקים אחרים לציבור. גובהן של תובענות אלו מוגבל לסך 10% מעלות כוח המחשוב שהיה דרוש לאימון המודל. כדי לתמוך בתובענות אלו, מעניק החוק הגנה ל"מלשינים" (Whistleblower).

החוק נחשב שנוי במחלוקת: חברות ופוליטיקאים כמו גוגל, מטא וחברת הקונגרס הוותיקה ננסי פלוסי, התבטאו נגדו בטענה שיבריח מפתחים מהמדינה ויפגע בפיתוחם של מודלי בינה מלאכותית מבוססים קוד פתוח (Open Source). חברות ופוליטיקאים אחרים ובהם אמאזון וחבר הסנאט של קליפורניה המייצג את המחוז שבו שוכנת OpenAI, טענו ש"התועלת בחוק עולה על עלויותיו". כאמור, מושל קליפורניה הטיל ווטו על החוק והוא לא ייכנס לתוקף. הטעם לווטו של המושל הוא הפגיעה בלא מידתית שהחוק צפוי לגרום למיזמי חדשניים ולקידום בינה מלאכותית. מקור: רויטרס (מאת אנה טונג).