הרשות להגנת הפרטיות מציגה: עקרונות מנחים במצבי חירום

אולי יעניין אותך גם

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה עקרונות וכללים לשעת חירום, שנועדו לאזן בין הצורך לפעול בדחיפות וביעילות בעת חירום, לבין החובה להגן על הזכות לפרטיות ולצמצם את הפגיעה בה, גם בתקופות מורכבות. לפי הרשות, נקודת המוצא היא שגם באירועי חירום יש חובה לכבד את הזכות לפרטיות, ולהימנע, ככל הניתן, מפגיעה לא נדרשת בה.

אלה העקרונות והכללים המרכזיים להגנה על פרטיות בעת חירום:

  • עיקרון ההסכמה - בהיעדר הסמכה בדין, מעשה הפוגע בפרטיותו של אדם בניגוד להוראות חוק הגנת הפרטיות - חייב להיעשות לפי הסכמת האדם. לפי הרשות, הצורך להתמודד עם אירועי חירום לא מכשיר, כשלעצמו, מעשה הפוגע בפרטיות או מפר את הוראות חוק הגנת הפרטיות. לפי גישת הרשות, כל הפוגע בפרטיותו של אדם שלא בהסכמתו (או מתוקף הסמכה בדין), צריך להיות מסוגל להצביע על הצורך שחייב אותו לפעול כפי שפעל, ועל כך שלא עמדה לו היכולת הסבירה לקבל את ההסכמה האמורה, על מנת שניתן יהיה לבחון האם עומדת לו הגנה מכוח החוק, והאם פעל בתום לב ובמידתיות.
  • חובת היידוע - פניה לאדם לקבלת מידע לשם החזקתו או שימוש בו במאגר מידע תלווה בהודעה שיצוינו בה המטרה אשר לשמה מבוקש המידע; למי יימסר המידע ומטרות המסירה; והאם חלה על נושא המידע חובה חוקית למסור את המידע, או שמסירת המידע תלויה ברצונו ובהסכמתו. ככלל, חובת היידוע חלה גם בעת חירום, וקיום הליך יידוע מאוחר יכול להיות מיושם אך ורק במקרים קיצוניים, בהם הייתה לגורם האוסף את המידע מניעה מוחלטת ליישם חובה זו במועדה.
  • עיקרון צמידות המטרה - שימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם מותר אך ורק למטרה שלשמה נמסרה, ולא ישתמש אדם במידע שבמאגר מידע אלא למטרה שלשמה הוקם המאגר. חלה חובה להקפיד הקפדה יתרה על כך שאיסוף המידע והשימוש בו ייעשו אך רק למטרה הנובעת מהצורך להתמודד עם אירוע החירום, ולהימנע מלעשות שימוש במידע זה למטרות אחרות.
  • עיקרון המידתיות - מטרה ראויה אינה מקדשת תמיד את כלל האמצעים שניתן לנקוט לשם הגשמתה. על כל רשות ציבורית המבקשת לפעול מתוקף סמכותה ולנקוט אמצעים העלולים לפגוע בפרטיות במסגרת התמודדות עם אירוע חירום, וכן על כל גורם – ציבורי או פרטי – המבקש לפגוע בפרטיות בגין אירוע החירום ללא הסכמה תקפה של מי שפרטיותו עלולה להיפגע בהסתמך על ההגנות הקבועות בחוק, להקפיד כי פעולותיהם יעמדו במבחני המידתיות.
  • עיקרון צמצום המידע - יש לאסוף ולשמור אך ורק את המידע האישי המינימלי הנדרש וההכרחי ליישום המטרה, וזאת מבחינת היקף המידע, סוג המידע, וכן הלאה. הרשות ממליצה כי עם קרות אירוע חירום, ועל אף אי-הוודאות הקיימת בו, על כל גורם המבקש לאסוף מידע אישי ולהשתמש בו למטרת התמודדות עם אירוע החירום לבצע, ככל הניתן, בסמוך ל קרות האירוע, הערכה זהירה ביחס למידע האישי הנדרש למטרה זו, ולהקפיד לאסוף ולהשתמש אך ורק במידע זה.
  • גישה למידע על אודות נפטרים - במסגרת התמודדות עם אירועי חירום יש להקפיד כי העברת מידע רגיש על אודות נפטרים תיעשה על-פי הקבוע בהוראות הדין, להיזהר מפרסום תמונה או סרטון בהם מופיעה דמות של גופת אדם, באופן שניתן לזהותו, כיוון שהדבר עלול להוות עוולה אזרחית, ורצוי שהחלטות הנוגעות לגישה למכשיריו הדיגיטליים של הנפטר יתקבלו ברגישות, תוך כיבוד רצון הנפטר, ותוך כיבוד פרטיותם של אנשים שהיו עימו בקשר, ושמידע על אודותיהם, לרבות מידע רגיש הנוגע אליהם, מצוי במכשיריו.
  • אבטחת מידע בעת חירום - כל גורם האוסף ומשתמש במידע אישי מחויב על-פי דין באבטחתו של המידע והמאגר בו הוא מוחזק. חובה זו חלה בעת שגרה כמו גם בעת חירום. בעת התמודדות עם אירועי חירום, על אף המורכבות הקיימת באירועים אלו ואולי דווקא בשל מורכבות זו, יש להקפיד הקפדה יתרה על עמידה ויישום הדרישות המפורטות בתקנות אבטחת המידע.

הרשות קוראת לכל הגורמים המעורבים להקפיד על העקרונות המוצגים במסמך (כמו המידתיות וצמידות המטרה) ולפעול בהתאם להם. המטרה - להבטיח שהפגיעה בפרטיות תיעשה רק כאשר הדבר הכרחי, ובאופן המינימלי. לקריאת המסמך המלא: עקרונות הגנת פרטיות ב התמודדות עם אירועי חירום.