אירופה: על אפל וגוגל לשלם מיליארדי אירו

אולי יעניין אותך גם

ה-European Court of Justice, בית המשפט הגבוה באירופה, קבע אמש כי אירלנד העניקה לאפל הטבות מס לא חוקיות בשווי 13 מיליארד אירו והיא נדרשת להשיבם. כמו כן, בפסיקה נפרדת, דחה את הערעור שהגישה גוגל נגד קנס בסך 2.4 מיליארד אירו שהוטל עליה בגין ניצול לרעה של מעמדה הדומיננטי על ידי העדפת שירות הקניות המקוון שלה.

בשנת 2016, הנציבות האירופית קבעה שחברות המשתייכות לקבוצת אפל קיבלו, מ-1991 עד 2014, הטבות מס המהוות סיוע ממשלתי לא חוקי מאירלנד. הטבות המס היו ביחס לרווחים שנוצרו מפעילותה של אפל מחוץ לארצות הברית. בשנת 2020 ביטל בית המשפט הכללי של האיחוד האירופאי (General Court) את החלטת הנציבות, בקובעו כי הנציבות הוכיחה כי אותן חברות נהנות מיתרון סלקטיבי. בערעור, בית המשפט הגבוה באירופה אישר את קביעת הנציבות, ביטל את פסק דינו של בית המשפט הכללי ונתן פסק דין סופי שלא ניתן עוד לערער עליו.

בשנת 2017, נציבות התחרות באיחוד האירופי הטילה על גוגל קנס של כ-2.4 מיליארד אירו, בנימוק שפעלה באופן לא הוגן, תוך ניצול הדומיננטיות שלה, כאשר מנעה את הצגתם של אתרים מתחרים בתוצאות מנוע החיפוש שלה. בנוסף, נטען ששירות הקניות המקוון של גוגל קיבל בתוצאות החיפוש עדיפות בהשוואה לשירותי קניות מתחרים. לאחר שבית המשפט הכללי של האיחוד האירופאי דחה את הערעור על הקנס, גוגל ואלפבית הגישו ערעור נוסף בפני בית המשפט הגבוה באירופה. כעת, הערעור נדחה ואושר פסה"ד של ביהמ"ש הכללי.