ארה"ב: תביעת הגבלים עסקיים על שימוש ב-AI לתיאום מחירים בשוק

חברת RealPage הפרה את חוק ההגבלים העסקיים ופעלה כמונופול בשוק תמחור הדירות להשכרה, כאשר אלגוריתם החברה שימש לתיאום מחירים בין משכירים בשוק ומנע משוכרים להנות מיתרונות התחרות בשוק הפתוח תוך פגיעה במיליוני אמריקאים. כך מאשימים משרד המשפטים האמריקאי, יחד עם התובעים הכללים במספר מדינות מפתח בארצות-הברית, בתביעה אזרחית נגד החברה. התביעה דורשת מבית המשפט צו מניעה וסעדים נוספים לשיקול דעת בית המשפט.

התביעה מלינה כי החברה, חברת תוכנה לניהול נכסים, מחתימה בעלי נכסים על חוזים למסירת מידע סודי ורגיש מבחינה תחרותית. במסגרת החוזים מתחייבים בעלי הנכסים לשתף מידע לגבי תעריפי שכר הדירה ותנאי שכירות נוספים, כדי לאמן ולהפעיל את תוכנת התמחור האלגוריתמית של החברה, הפועלת באמצעות בינה מלאכותית (AI). לאחר עיבוד המידע, התוכנה ממליצה לבעלי הנכסים כיצד לתמחר את הדירות ואילו תנאים עליהם להוסיף, כדי למקסם את מחירי השכירות והרווחיות על חשבון שוכרי הדירות. החברה גם משתמשת בתוכנה זו ובמאגר הנתונים המשמעותי שלה כדי לשמור על מונופול בשוק של תוכנות לניהול נכסים.

חוק שרמן בארה"ב אוסר על מהלכים שמרסנים את הסחר החופשי. התביעה טוענת כי השימוש בתוכנה בתור מנגנון שיתוף מידע לא פטור מהוראות החוק. התביעה גם טוענת כי החברה מעודדת את בעלי הנכסים לבחור כברירת מחדל את המלצות האלגוריתם, באמצעות "קבלה אוטומטית". לפי התביעה, מאגר הנתונים המשמעותי שברשות החברה, לצד נתח שוק של 80% שבידיה, מייצרים תמריץ לבעלי הנכסים להמשיך להשתמש בתוכנה, באופן שמגביר את אחיזת החברה בשוק ומקשה על התחרות בו.