קריאה לבג"ץ: הגן על פרטיות קורבנות מתקפת השבעה באוקטובר

אולי יעניין אותך גם

מתן הגישה לגולשים ישראלים לאתר המכיל תיעוד ויזואלי של מעשי הזוועות של חמאס ממתקפת שבעה באוקטובר, יהווה פגיעה קשה בפרטיות הקורבנות. כך טוען מטה משפחות החטופים, בבקשתו להצטרף כידיד בית המשפט לעתירה במסגרתה התבקש בג"ץ להורות לאפשר את הגישה לאתר עבור קהל ישראלי.

המדינה, שיצרה את האתר בעקבות הדיון בעניין המלחמה בעזה בבית הדין הבינלאומי בהאג, החליטה לחסום את הגישה אליו מכתובות IP ישראליות. זאת, בטענה שהאתר מיועד לקהל בינלאומי, ואין עניין לחשוף את הציבור הישראלי לתוכן כה רגיש. לטענת עמותת "הצלחה", שהגישה את העתירה, החלטה זו של המדינה פוגעת בשקיפות למול הציבור, וכן בשוויון בין גולשים מישראל בעלי הבנה טכנולוגית, שיכולים להשתמש ב-VPN כדי לגשת לאתר, ובין כאלה שלא.

השבוע הגיש מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים בקשה להצטרף לעתירה כידיד בית המשפט, על מנת לייצג את האינטרסים של הקורבנות ובני משפחותיהם. במסגרת הבקשה, טוען מטה המשפחות שהסעד המבוקש בעתירה יפגע פגיעה נוספת קשה בזכויות היסוד של הקורבנות המתועדים לפרטיות ולכבוד, באופן שעלול ליצור אצלם קורבנות משנית. הפגיעה בפרטיות שעלולה לנבוע ממתן הגישה לגולשים ישראלים תהיה חמורה במיוחד: ראשית, בניגוד לטענת המדינה, התיעוד המוצג באתר אינו מטושטש באופן שמונע זיהוי. כך, למשל, באחת התמונות מזירה בישוב בעוטף עזה אמנם טושטשו פניה של הקורבן, אך לצידה מונחת תמונתו של גבר שאינה מטושטשת. שנית, הנפגעים מהפרסום הם נפגעי עבירות חמורות ביותר, שבוצעו תוך התעללות, השפלה ועינויים. בנוסף, הקורבנות או בני משפחתם לא התבקשו לתת הסכמתם לפרסום התכנים באתר, והמדינה אף לא יידעה אותם על כך שהתכנים פורסמו.

לאור האמור, מבקש מטה המשפחות כי בג"ץ ידחה את העתירה. כמו כן, מטה המשפחות מבקש שהמדינה תבחן מחדש את האמצעים שנקטה להגנת פרטיות הקורבנות בקשר לאתר, ותפעל לזיהוי המצולמים וקבלת הסכמה מהם או ממשפחותיהם, או לכל הפחות תמחק פרטים מזהים נוספים.