בדיקה מגלה: רוב מכריע של הפלטפורמות משתמשות בדפוסים אפלים לפתוי צרכנים

אולי יעניין אותך גם

כ-97% מהפלטפורמות באינטרנט משתמשות לפחות בדפוס אפל אחד המיועד להטות לטובתן את האופן שמשתמשים מקבלים החלטות המגנות על פרטיותם. כ-67% משתמשות בשני דפוסים כאלה או יותר.

כך עולה מבדיקה שערכו נציבות הסחר הפדרלית, רשת הגנת הצרכן והאכיפה הבינלאומית (International Consumer Protection and Enforcement Network) וה- Global privacy Enforcement Network. הבדיקה הקיפה 642 אתרים ואפליקציות למנויים ויותר מ- 1,000 אתרים ואפליקציות בסה"כ.

התוצאות מלמדות שרוב הפלטפורמות שנבדקו משתמשות בדפוסים אפלים המתמרנים את המשתמשים וגורמים להם לפעול באופן שלא התכוונו אליו, לרכוש יותר מוצרים ושירותים ולוותר על פרטיותם במטרה לאסוף כמה שיותר מידע. בין היתר, הפלטפורמות נעזרות בדפוסים האפלים הבאים -

  • התגנבות - הסתרת מידע חשוב בנוגע להחלטות רכישה, כגון אי יכולת של המשתמש לכבות את החידוש האוטומטי של שירותי המנוי או הסתרת מידע על ביטול המנוי.
  • הפרעה לממשק - מסגור מידע שמוביל את המשתמשים לבחור באפשרות טובה יותר עבור הפלטפורמות, כגון הצגה ויזואלית בממשק של אפשרויות שמסכנות את פרטיות המשתמשים באופן בולט יותר.
  • חסימה - הטלת מעמסה על המשתמשים בעת ביצוע פעולות מסוימות, כגון קושי בביטול מנוי והפיכתו לפעולה מורכבת או ביצוע שלבים רבים ומעייפים כאשר מדובר בצעדים המטיבים עם פרטיות המשתמשים.
  • דחיפת המשתמשים לבצע רכישות על בסיס התנהגות של צרכנים אחרים, כגון שימוש במגבלת זמן, פרסום כוזב על פופולריות של שירות או מוצר או דירוג שקרי שלו.
  • נדנוד- שכנוע המשתמשים לבצע פעולות מסוימות כל פעם מחדש.
  • כפייה - ביצוע פעולות או חשיפת מידע כתנאי לקבלת שירות מסוים - לדוגמה, אישור קובצי Cookie כדי לגלוש באתר הפלטפורמה. מקור: הודעת נציבות נסחר הפדרלית.