מצלמות מעקב ברשויות המקומיות מאפשרות צילומי תקריב לתוך מרחבים פרטיים

אולי יעניין אותך גם

ציון נכשל לרשויות המקומיות בהגנה על פרטיות התושבים: דוח מבקר המדינה חושף שורת ליקויים באופן בו רשויות מקומיות במדינה מפעילות מצלמות מעקב במרחב הציבורי. בין השאר, נמצא כי כרבע מהמצלמות המוצבות בשטחי הרשויות שנבדקו מאפשרות ביצוע צילומי תקריב אל תוך מרחבים פרטיים.

בעשורים האחרונים גובר השימוש באמצעים טכנולוגיים המיועדים לפיקוח ולמעקב חזותי על המרחב הציבורי, בין היתר באמצעות מצלמות וידאו. רשויות מקומיות רבות בוחרות להציב מצלמות בתחומיהן לשם שמירה על הסדר הציבורי, גילוי עבירות ומניעתן והעלאת תחושת הביטחון בקרב התושבים. משרד מבקר המדינה בחן חמש רשויות מקומיות שהקימו מערך מצלמות כאמור – חיפה, בני ברק, נשר, ראשון לציון ודאליית אל-כרמל. מהבחינה עלה כי מרבית הרשויות הפעילו מצלמות מעקב בשטחן מבלי להגדיר באופן מפורש את תכלית הצבתן והתנאים לקביעת מיקומן, וללא בחינה מוקדמת של מידת הפגיעה בפרטיות הנגרמת מהצבתן והדרכים להפחיתה. בנוסף, מרבית הרשויות לא מחזיקות בנוהל ייעודי הולם להפעלת מצלמות מעקב במרחב הציבורי ולשמירת הצילומים המופקים מהן.

לפי הדו"ח, לפחות ברבע מכל המצלמות שנבדקו בכל אחת מהרשויות ניתן לבצע צילומי תקריב למרחבים פרטיים, באופן המאפשר לזהות אנשים, חפצים ואירועים המתרחשים ברשות היחיד. זאת, כמובן, בניגוד להנחיית הרשות להגנת הפרטיות בנושא ולהוראות חוק הגנת הפרטיות. עוד נמצא, בין השאר, כי הרשויות אינן משתמשות בכלים לפיקוח על הגישה למערכת המצלמות, לא מינו ממונה על הגנת הפרטיות מטעמן למרות המלצת הרשות בנושא, ולא יידעו כראוי את התושבים על פריסת המצלמות בשטחן. לאור הליקויים שנמצאו ובהתחשב בהתקדמות הטכנולוגית המואצת והעלייה בשימוש במצלמות מעקב, מבקר המדינה המליץ למשרד המשפטים לשקול להסדיר בחקיקה את סוגיית השימוש במצלמות מעקב במרחב הציבורי על ידי רשויות מקומיות.

במסגרת הדו"ח בוצעה ביקורת גם על אבטחת המידע במערכות הגבייה הפועלות ברשויות המקומיות. בין הליקויים שנמצאו: מחצית מהרשויות שנבדקו לא הגדירו את רמת האבטחה של מאגרי המידע שברשותן ולא רשמו אותם כנדרש בחוק; למחצית מהרשויות אין תוכניות עבודה להתמודדות עם אירועי סייבר, וזאת על אף שאירעו למעלה מ-90 אירועי אבטחה ברשויות המקומיות בחודשיים שחלפו מאז תחילת המלחמה ועד לסוף שנת 2023 בלבד; חלק מהרשויות לא מיישמות את הוראות תקנות הגנת הפרטיות הנוגעות לאבטחה פיזית של מערכת הגבייה; ואחת הרשויות אף לא דיווחה לגורמים מדינתיים על שני ניסיונות לדרישת כופר שהתרחשו במערכותיה.

law.co.il תוהה אם משהתבררו העובדות לאשורן, הרשות להגנת הפרטיות תפעל לאכוף את הנחייתה לגבי הצבת מצלמות במרחב הציבורי, תבחן את המצב בעוד רשויות ותשלול את הרישיון לנהל מאגרי מידע מהרשויות שיימצא שאינן פועלות כדין (הימור שלנו, לא לעצור את הנשימה).