אירופה: ה-AI Act ייכנס לתוקף בתחילת אוגוסט

לאחר שהתקבל סופית בסוף חודש מאי האחרון, חוק הבינה המלאכותית (ה-AI Act) של האיחוד האירופי פורסם ברשומות. כעת, מתחילה הספירה לאחור לכניסתו לתוקף לפי אבני הדרך שנקבעו מראש, עד להפיכתו למחייב לחלוטין בעוד כשנתיים.

החוק ייכנס לתוקף באופן רשמי עשרים ימים לאחר פרסומו ברשומות, ב-1.8.2024. לאחר מכן, הסעיפים יהפכו למחייבים ותחל האכיפה באופן הדרגתי:

  • פברואר 2025 (ששה חודשים לאחר הכניסה לתוקף) – תחילת תוקפם של הפרק הראשון, שהוא פרק ההגדרות וההוראות הכלליות, ושל הפרק השני, שעניינו שימושים אסורים בבינה מלאכותית.
  • אוגוסט 2025 (שנים עשר חודשים לאחר הכניסה לתוקף) – תחילת תוקפם של חלק 4 של הפרק השלישי (חובות הדיווח לגופים הרגולטוריים), הפרק החמישי (הוראות לפיתוח של מודלי AI לשימוש כללי, והשימוש בהם), הפרק השביעי (מדיניות ברמת האיחוד וברמה הלאומית-מדינתית), הפרק השנים-עשר (ענישה; למעט סעיף 101 שעניינו הטלת קנסות על ספקי בינה מלאכותית לשימוש כללי), וסעיף 78 (הקובע את חובת הסודיות המוטלת על הגופים הרגולטוריים).
  • אוגוסט 2026 (עשרים וארבעה חודשים לאחר הכניסה לתוקף) – תחילת תוקפם של שאר הסעיפים בחוק, למעט החובות המוטלות על מערכות בינה מלאכותית בסיכון גבוה, שיהפכו למחייבות רק שנה לאחר מכן, באוגוסט 2027.