מערך הסייבר הלאומי מציג: מגמות ותחזיות לפשיעת הסייבר

אולי יעניין אותך גם

בשנת 2023 נרשמה עלייה של כ-60% באירועי סייבר שפגעו בארגונים ממגזרים שונים בארץ ובעולם. זאת על פי  דו"ח סיכום פעילות 2023 ששפירסם מערך הסייבר הלאומי. האירועים גרמו נזק כלכלי ותדמיתי רב לארגונים הנפגעים. כלי תקיפה שפותחו באמצעות בינה מאכותית משמשים כיום האקרים בעולם.

בשנת 2023 ובפרט לאחר תחילת מלחמת "חרבות ברזל", דיווחו מעל כ-100 ארגונים דיווחו למערך הסייבר כי נפגעו ממתקפות כופרה. עליה זו נובעת בין היתר להגברת במודעות וחשיבות הדיווח למערך הסייבר והרצון לקבל תשובות ותמיכה. עם זאת, מערך הסייבר מעריך כי מדובר בתמונה חלקית בלבד וכי כמות המתקפות בפועל גדולה יותר. 

על פי הדו"ח, במחצית הראשונה של 2023, מפעילי כופרה סחטו כמעט 450 מיליון דולר מקורבנות ברחבי העולם, כאשר הסכום הממוצע לתשלום כופרה עמד על 1.7 מיליון דולר. הזמן הממוצע שלוקח לחברה להשתקם ולחזור לשגרה עומד על כ-22 ימים והעלות להשתקמות היא פי 50 מסכום הכופר.  כ-70% ממתקפות הכופרה בוצעו על ידי עשר קבוצת תקיפה. קבוצת LockBit 3.0 אחראית לבדה ליותר מרבע ממתקפות הכופרה בעולם.

פשעי הסייבר כללו שליחת מיילים זדוניים המדביקים עמדות של עובדים בחברות, מכירת גישות ראשוניות לרשתות ארגוניות ומתקפות כופרה. הכלים בהם נעשה שימוש רב הן חולשות Zero Day במוצרים שטרם נעשה בהן עדכון תוכנה, כלים שתוקפים עמדות קצה וכן כלים שפותחו באמצעות בינה מאכותית. מערך הסייבר מערך כי מתקפות הכופרה ימשיכו להוות איום מרכזי על ארגונים בשנת 2024 וקבוצות התקיפה ינסו לתקוף גם ארגונים קטנים ובינוניים המשקיעים פחות באבטחת מידע. כמו כן, צפויה עלייה במתקפות בענן לאור העובדה שיותר ארגונים מעבירים מידע לענן. גם קבוצות התומכות בחמאס ואקטיביסטים צפויים להגדיל את מאמציהם כנגד ישראל בתחום זה.