אירופה: הנחיות חדשות של רשות ני"ע על שימוש ב-AI

רשות ניירות ערך באירופה (ESMA -European Securities and Markets Authority ), פרסמה הנחיות לחברות המעניקות שירותי השקעות ומשתמשות בבינה מלאכותית (AI). מטרת הנחיות היא להבטיח כי החברות יצייתו לדרישות הדירקטיבה האירופית על שווקים פיננסיים (Markets in Financial Instruments Directive II, המכונה בקצרה MiFID II), ולהדגיש את חובתן לפעול לטובת לקוחותיהן.

ההנחיות מציינות כי השימוש ב- AI עשוי לשנות את כל ענף ההשקעות לטובה, לשפר את היעילות, החדשנות ואופן קבלת ההחלטות. יתרונות אלה כוללים שירותי תמיכה ללקוחות באמצעות AI; ניתוח וחיזוי מידע מותאם אישית; הערכה של סיכוני השקעות, הונאות או הפרות חוק; וקידום יעילות תפעולית וארגונית בביצוע משימות שונות כגון הפקת דוחות. עם זאת, השימוש כרוך בסיכונים שונים כגון הטיות אלגוריתמיות; חוסר שקיפות; הסתמכות יתר על הטכנולוגיה; אתגרים באיכות, אמינות ושלמות המידע; ובעיות אבטחה ופרטיות לאור האיסוף והשימוש בנפח גדול של מידע.

ההנחיות מנחות את החברות בנושאים אלה -

  • לפעול לטובת הלקוחות ולהקפיד על שקיפות ובהירות על האופן בו הן עושות שימוש ב- AI בעת קבלת החלטותיהן ומתן שירותיהן.
  • להטמיע וליישם מערכות ניטור וניהול סיכונים דינמיות שיצליחו להתמודד עם ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה והשינויים השונים בשוק.
  • לוודא כי טכנולוגיות ה- AI מתבססות על מערכי מידע מאומתים, מדויקים ומקיפים ככל הניתן.
  • לעמוד בדרישות המחמירות של ה- MiFID II, וליישם תהליכי איכות ובדיקה קפדניים עבור טכנולוגיות ה- AI שלהן, לרבות בבחירת הספקים והצדדים השלישיים עימן הן משתפות פעולה.
  • לפרט ולשמור רשומות מקיפות אודות השימוש שלהן בטכנולוגיות AI ובמקביל לשמירת התלונות והפניות של לקוחותיהן בנושא.
  • להכשיר את עובדיהן בנוגע להיבטים התפעוליים של ה- AI, השיקולים האתיים וההשלכות הרגולטוריות משימוש בטכנולוגיה זו.
  • להטיל על מנהלי החברות (בין יתר הגורמים) את האחריות להבטיח כי נעשה פיקוח הולם וקפדני על השימוש בטכנולוגיית AI, ולטפח תרבות ממשל ארגונית חזקה לאור כלל האתגרים והסיכונים הקיימים.