אפליקציות תיירות אוספות עליכם נתונים בסתר

אולי יעניין אותך גם

נתוני מיקום מדויקים, גישה למצלמת המכשיר, קריאת הודעות SMS, גישה למספר הטלפון והמספר הסידורי של המכשיר ואף שינוי הגדרות התצורה שלו – אלו הם רק חלק מהנתונים הרגישים אותן אוספות חלק מ- 22 אפליקציות אירוח ותכנון נסיעות פופולריות. לפי תחקיר של Cybernews, חלק מהאפליקציות אינן שקופות במלואן ואינן מפרטות כראוי אודות אופן האיסוף, היקף השימוש וההרשאות שניתנות עבור איסוף המידע אודות משתמשיהן. בתחקיר נמצא כי אפליקציות כמו Booking ,MakeMyTrip ו-HotelTonight אוספות את המידע הרב ביותר אודות משתמשיהן.

התחקיר מצא כי לכל האפליקציות שנבחנו, הייתה הרשאת גישה למיקום המדויק של המשתמש אך מרביתן הסתירו זאת מפני המשתמשים. בנוסף, נמצא כי ל-14 אפליקציות הייתה הרשאת גישה למצלמת המכשיר, והיכולת לצלם תמונות, להקליט סרטונים ולנהל שיחות וידיאו. רוב האפליקציות בעלות הגישה למצלמה לא חשפו זאת בפני המשתמשים, ואלו שכן הגדירו את מטרת השימוש בצורה רחבה ולא ברורה, עבור "פונקציונליות אפליקציה" ו"ניתוח". 

בין היתר, התחקיר העלה כי לחלק מהאפליקציות הייתה גישה למזהים הייחודים של המכשיר כמו מספרי טלפון, מספרים סידוריים, ומספר כרטיס ה-SIM - הרשאות שניתנות בדרך כלל רק לאפליקציות מערכת, המאפשרות גישה למידע רגיש של המכשיר. לחלקן אף הייתה הרשאה לגשת ולקרוא את כל הודעות ה-SMS במכשיר, ללא הצדקה.

לחלק מהאפליקציות אף הייתה הרשאת גישה לתפעול מערכות הקבצים במכשירים, כמו HotelTonight (מבית Airbnb) שיכולה לתפעל ולשנות קבצים במערכת ההפעלה של המכשיר, אפליקציית Hilton Honors שיכולה לסגור הודעות מערכת ההפעלה ולהקשות על השימוש במכשיר ואפליקציית Trip.com שיכולה לשבש את חוויית המשתמש או להפריע לאפליקציות אחרות. חלקן אף יכלו לגשת לרשימת אנשי הקשר, לשלוח הודעות SMS ולבצע שיחות באמצעות המכשירים. מקור: Cybernews (מאת פאולינה אוקוניטה).