עורכי דין מחפשים פסקי-דין שבינה מלאכותית המציאה

המאגר המשפטי "נבו", בו נעזרים עורכי דין רבים מדי יום, פרסם הודעה מעניינת לציבור עורכי הדין הפונים למאגר, ולפיה "לאחרונה התקבלו במערכת נבו תלונות ממנויים על כך שחסרים במאגר המידע פסקי דין מסוימים, לרבות פסקי דין שיצאו בפרסום רשמי (פד"י). בכל המקרים התברר שפסקי הדין הלכאורה חסרים אינם פסקי דין אמיתיים אלא פסקי דין פיקטיביים ש"הומצאו" על ידי מנועי בינה מלכותית (AI)".

כעורכי דין, ההודעה גם קצת שעשעה אותנו, אך גם מעט הביכה אותנו. law.co.il מזכיר כי לאחרונה ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין פרסמה גילוי דעת בנושא "שימוש בבינה מלאכותית (AI) בעבודת עורכי הדין", אשר סוקר את עמדת הועדה בכל הנוגע למצופה מעורכי הדין המשתמשים או העתידים להשתמש בטכנולוגיות AI. הועדה הדגישה אז כי לצד ניצול היתרונות הגלומים בשימוש בטכנולוגיה זו, "יש לעשות זאת באופן זהיר, תוך התעדכנות מתמדת בחולשות ובחוזקות של טכנולוגיות אלו בכלל, ובסוגיות אתיות העלולות להתעורר מעצם השימוש בהן בפרט". ועדת האתיקה הדגישה, בין היתר, כי עורכי הדין נדרשים לבדוק באופן פרטני את מהימנות המידע המוצג בפלטפורמות ה-AI ולאשש אותו תוך מציאת אסמכתאות חיצוניות לאימות המידע, מפני שפלט המידע המוצג עשוי להיות מוטה, מטעה, מפלה, ואינו עדכני.

נזכיר עוד כי לשכת עורכי הדין במדינת קולורדו, ארה"ב, השעתה עו"ד לתקופה של כשנה, לאחר שהשתמש בצ'אטבוט הבינה המלאכותית ChatGPT על-מנת לנסח כתבי טענות בהליכים שהוא מנהל. הלשכה ציינה בהחלטתה כי עורך הדין הפר את חובת תום הלב והגילוי כלפי בית המשפט, הציג מצגי שווא מהותיים של עובדות וחוקים, ובכך הפר את כללי ההתנהגות והאתיקה המקצועית של הלשכה. החלטה זו הצטרפה למקרה דומה נוסף מחודש יוני 2023, בו שני עורכי דין ננזפו ונקנסו בסכום של כ-5,000 דולר, על ידי שופט פדרלי בניו-יורק, לאחר שהשתמשו ב-ChatGPT והגישו ציטוטים ופסיקות מזויפות. גם מייקל כהן, מי שבעבר היה עורך דינו של הנשיא לשעבר טראמפ, נאלץ להודות בכך תחת שבועה בבית המשפט. כשעמד על דוכן העדים בתביעה הפלילית שהתנהלה נגד טראמפ במאי 2024, הודה כי בעת שכהן עצמו התגונן מפני אישומים פדרליים, הוא הגיש לבית המשפט כתבי טענות שכללו אסמכתאות משפטיות שהמציאה בינה מלאכותית.