תביעת חברות התקליטים נגד ארכיב האינטרנט תמשיך להתנהל

אולי יעניין אותך גם

בקיץ 2023 הגישו שורה של חברות תקליטים, לרבות יוניברסל (UMG) וסוני, תביעת זכויות יוצרים נגד ארכיב האינטרנט  - ארגון ללא מטרות רווח המפעיל מאגר דיגיטלי של אתרי אינטרנט, סרטים, תוכנות, ספרים ויצירות דיגיטליות אחרות. הארכיב מספק גישה חופשית לתכניו לשורת גורמים, לרבות חוקרים, היסטוריונים והציבור הרחב. בתביעתן הלינו חברות התקליטים כי הארכיב מפר את זכויות היוצרים שלהן במסגרת מיזם המכונה "Great 78 Project".

המיזם כולל דיגיטציה של תקליטי ויניל (78-rpm records), שהיו דומיננטיים עד מחצית המאה שעברה, שאותם תורם הציבור הרחב לארגון. לשיטת ארכיב האינטרנט, מטרת הפרויקט היא "להבטיח את הישרדותם של התכנים התרבותיים הללו, בכדי שהדורות הבאים יוכלו ללמוד אותם וליהנות מהם". חברות התקליטים כמובן ראו את המיזם בצורה שונה, וטענו כי מתן אפשרות האזנה לתכנים באמצעות ארכיב האינטרנט הופכת את הארכיב לחנות תקליטים פיראטית, לרבות ביחס לאמנים כמו פרנק סינטרה, אלה פיצ'רלד, מיילס דיוויס ואח'. התביעה (לאחר תיקונה) מנתה למעלה מ-4,000 רשומות קול שחברות התקליטים טוענות כי ארכיב האינטרנט הפר את הזכויות בהן. הארכיב מתמודד עם טענות דומות גם ביחס לספרים שהוא מציג.

כעת, שופטת פדרלית בסן-פרנסיסקו, קליפורניה, דחתה את בקשתו המקדמית של ארכיב האינטרנט לסלק על הסף חלק משמעותי מהתביעה בטענה להתיישנות, אך קבעה כי הארכיב רשאי להעלות את הטענה פעם נוספת בהמשך ההליכים. הארכיב טען כי מכתב התראה נשלח אליו בחודש יולי 2020, שלוש שנים וחודש לפני הגשת התביעה בחודש אוגוסט האחרון, ולכן חל כלל ההתיישנות של 3 שנים. השופטת לא הסכימה עם הטענה וקבעה כי מכתב ההתראה אינו מזהה יצירות מסוימות [שם התיק: UMG Recordings Inc v. Internet Archive, U.S. District Court for the Northern District of California, No. 3:23-cv-06522]. מקור: רויטרס (מאת בלייק בריטיין).