לראשונה: אמנה בינלאומית בנושא בינה מלאכותית

מועצת אירופה (Council of Europe) אימצה אמנה בינלאומית ראשונה מסוגה שנועדה לקבוע את הסטנדרטים המשפטיים והכללים המחייבים לשימוש במערכות בינה מלאכותית במשטר דמוקרטי. האמנה מסדירה את המסגרת המשפטית הרלוונטית לכל שלבי "מחזור החיים" של מערכת בינה מלאכותית – מתכנון, דרך פיתוח ועד לשימוש.

האמנה מסדירה את הכללים לשימוש במערכות בינה מלאכותית במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי, תוך שימת דגש על מחויבות לשמירה על זכויות אדם, הדמוקרטיה ושלטון החוק. היא קובעת דרישות שקיפות ופיקוח, לרבות סימון תוכן שנוצר על ידי מערכות בינה מלאכותית. הצדדים לאמנה יידרשו לאמץ אמצעים שיאפשרו לזהות סיכונים אפשריים ולהעריך את הצעדים הנדרשים להפחתתם או מניעתם. כמו כן, יהיה עליהם לפתח את מערכות הבינה המלאכותית ולהשתמש בהן באופן המבטיח שמירה על השוויון והפרטיות, וכן ליצור מכשירים משפטיים זמינים להגנה על קורבנות של הפרות הנוגעות לזכויות אדם במערכות בינה מלאכותית.

הצדדים לאמנה לא יידרשו להחיל את הוראות האמנה על פעילויות הקשורות להגנה על אינטרסים של ביטחון לאומי, אך יחויבו להבטיח שפעילותם בתחומים אלה אינן מפרות את החוק הבינלאומי או ערכים דמוקרטיים. בנוסף, האמנה לא תחול על פעילות להגנה לאומית או על פעילויות מחקר ופיתוח, למעט כאשר מדובר בפעילות של בדיקת מערכת בינה מלאכותית שעשויה לפגוע בזכויות אדם, בדמוקרטיה או בשלטון החוק.

את האמנה יצרו בעבודה משותפת הוועדה לבינה מלאכותית של המועצה, יחד עם מדינות אירופה החברות, נציגי המגזר הפרטי, החברה האזרחית והאקדמיה, וכן כמה מדינות שאינן אירופיות, דוגמת ישראל, ארצות הברית, קנדה, יפן, ארגנטינה ואוסטרליה. היא תיפתח לחתימה בתחילת חודש ספטמבר, גם למדינות שאינן חברות במועצה.

עם אימוץ האמנה מתקדמת אירופה בצעדי ענק אל עבר מבנה רגולציה תלת-שכבתי בתחום הבינה המלאכותית: בשכבה העליונה, האמנה; בשכבת הביניים, חוק הבינה המלאכותית (ה-AI Act) שנחקק לפני מספר חודשים; ובשכבה התחתונה, דירקטיבה המסדירה את נושא נטלי ההוכחה בבינה מלאכותית, שעדיין מצויה בהליך חקיקה.