הנציבות האירופית מרחיבה את רשימת "שומרות הסף"

הנציבות האירופית הודיעה כי היא מכירה בחברת בוקינג כ"שומרת סף" (gatekeeper) תחת חוק השווקים הדיגיטליים (ה-Digital Markets Act). בכך, מצטרפת בוקינג מצטרפת לרשימת שומרות הסף המונה בין היתר את חברת אלפאבית (חברת האם של גוגל), אמזון, אפל, בייטדאנס (הבעלים של טיקטוק), מטא ומיקרוסופט. במקביל, הודיעה הנציבות כי היא פותחת בחקירה בעניין תאגיד X (לשעבר טוויטר) שבסופה תקבע האם יש להכיר גם ב-X כשומר סף.

שומרות סף הן חברות טכנולוגיות גדולות במיוחד הפועלות באיחוד האירופי, שיש להן מחזור שנתי של 7.5 מיליארד אירו לפחות וכן לפחות 45 מיליון משתמשים פרטיים פעילים בשנה (או לפחות 10,000 משתמשים עסקיים). ה- DMA, שהתקבל בשנת 2022, נועד למנוע מחברות טכנולוגיה גדולות להשתמש בכוחן באופן שעלול לפגוע בצורה בלתי הוגנת במתחריהן. בין השאר, החוק מחייב את שומרות הסף לאפשר למתחריהן לגשת לשירותים שלהן בתנאים הוגנים, שאינם מפלים; להימנע מהעדפת המוצרים והשירותים שלהן על פני אלה של המתחרים; להעניק למשתמשים שליטה על המידע שלהם; ולנקוט כלפיהם בשקיפות אודות האיסוף והשימוש במידע שלהם. 

במקרה של חשד להפרת הוראות ה- DMA, הנציבות מוסמכת לפתוח בחקירה שבסופה תוכל להטיל קנסות כבדים בגובה של עד 10% מסך מחזור הרווחים השנתי של החברה, או קנס בגובה של 20% מהרווחים במקרה של הפרות חוזרות.

law.co.il מזכיר כי אף שענקיות הטכנולוגיה שכבר הוכרו כשומרות סף בשנה שעברה פעלו ליישום שינויים משמעותיים בפעילותן ובמוצריהן לצורך תאימות ל-DMA, הנציבות בכל זאת פתחה בחקירה נגד מטא וגוגל בחשד להפרת ה-DMA.