ארצות-הברית: הוחלט - משתמש בתוכנה חופשית יכול לאכוף תנאי הרישיון

מי שקיבלו תוכנה הכפופה לרישיון הקוד הפתוח GPL יוכלו לממש את זכותם לקבל קוד מקור רק אם יוכלו לאכוף זאת. לכן, יש להם זכות תביעה עצמאית, בנפרד מזכותם של בעלי זכויות היוצרים בתוכנה.

כך פסק ב-29 בדצמבר בית משפט מדינתי בקליפורניה בתביעה שבה ה- Software Freedom Conservancy, ארגון ללא מטרות רווח הפעיל באכיפת רישיונות חופשיים, תבע את Vizio, יצרנית מכשירי טלוויזיה חכמים.

ה-SFC הגישה את התביעה באוקטובר 2021, והיא אינה דורשת בה פיצויים כספיים אלא רק אכיפה של תנאי ה-GPL, בהתבסס על דיני חוזים ולא על-פי דיני זכויות יוצרים. לפי התביעה, ויזיו משלבת במערכות הטלוויזיה החכמות שלה תוכנות קוד-פתוח רבות, ובהן מערכת ההפעלה לינוקס, הכפופות לרישיונות GPL v. 2 ו-LGPL 2.1. שני הרישיונות דורשים כתנאי להפצת התוכנות למסור למקבל – במקרה זה, לרוכש הטלוויזיה – את קוד המקור של התוכנה וכל תוכנה המשולבת בה. פוטנציאלית, אפוא, אכיפת הרישיונות עלולה לחייב את ויזיו לחשוף גם את הקוד הקניני שפיתחה ושילבה בתוכנות החופשיות.

Vizio טענה בפני בית המשפט כי בעלי זכויות יוצרים מסוגלים לאכוף את הדרישה למסור את קוד המקור וכי ה-GPL אינו מקנה זכות תביעה לצדדים שלישיים, כמו התובעת, שאינם בעלי הזכויות בתוכנה. התובעת טענה מנגד שנוסח ה-GPL מצביעה בבירור על כך שמי שמקבלים את התוכנה הכפופה לו רשאים לאכוף את זכויותיהם לפי הרישיון.

בית המשפט הסכים עם התובעת. לדבריו, מתן אפשרות לצדדים שלישיים כמו ה- SFC לאכוף את זכויותיהם לקבל את קוד המקור, הוא חיוני והכרחי כדי להשיג את מטרות ה-GPL. ללא זכויות אכיפה כאלה, זכותם של מקבלי התוכנה החופשית לקבל את הקוד לא תהיה מובטחת. לבעלי זכויות היוצרים, מצא השופט, אין תמריץ כלכלי לאכוף את הזכות הזו ברישיון שהצמידו לתוכנה מפני שייאלצו לשאת בכל עלויות האכיפה ללא שום תועלת אמיתית בעצמם.

law.co.il מעיר שבעוד שההחלטה היא מעניינת כשלעצמה, מפני שהליכים משפטיים בעולם הקוד הפתוח הם מעטים מאד, אין לה ערך תקדימי: בית המשפט שייך למערכת המדינתית של קליפורניה, ולא המערכת הפדרלית בארצות-הברית; וגם בקליפורניה, הוא כפוף לערכאות ערעור. בנוסף, ההחלטה גם אינה סוף פסוק בתיק: מדובר בהחלטת ביניים בבקשה למתן פסק-דין על-יסוד נימוקים משפטיים. בית המשפט סבור שיש צורך בבירור עובדתי בתיק. ואמנם, התביעה קבועה לבירור בחודש מרץ הקרוב.

ולבסוף, רשיונות קוד פתוח לפי טיבם נועדו להבטיח את זכויות המשתמשים בראש ובראשונה, בניגוד לרשיונות תוכנה קנייניים שמבטיחים בעיקר את האינטרסים של בעלי זכויות היוצרים.