נשיא העליון האמריקאי: לבינה מלאכותית תהיה השפעה משמעותית על השפיטה

"אני צופה שעבודה שיפוטית - בפרט בערכאות דיוניות - תושפע משמעותית מבינה מלאכותית". כך הבהיר נשיא בית המשפט העליון הפדרלי בארה"ב, ג'ון רוברטס, בדו"ח סיכום שנת 2023. לדברי נשיא העליון בארה"ב, בינה מלאכותית יכולה להקל את הגישה לערכאות למי שייצוג משפטי הוא מחוץ להישג ידו. לדוגמה, מי שמבקש הכרה כפושט רגל חייב להתייצב לדיון בפני שופט פדרלי, ומי שלא יכול להרשות לעצמו ייצוג משפטי יוכל להסתייע בבינה מלאכותית. הכלל הראשון בסדרי הדין הפדרליים מורה לבית המשפט ולצדדים לקדם את ההליך באופן צודק, יעיל וללא הוצאות מיותרות. נשיא העליון בארה"ב סבור שכלי בינה מלאכותית יכולים לסייע בקידום המטרה הזו.

מהעבר השני מונה נשיא העליון בארה"ב את הסיכונים בבינה מלאכותית, בהם האפשרות ל"הזיות" של בינה מלאכותית, כלומר המצאת עובדות חסרות בסיס והגשתן כעובדות לאשורן. הוא גם מזכיר כדוגמה נוספת, שמלומדים משפטיים תוהים האם הגשה לכלי בינה מלאכותית של מידע החוסה תחת חיסיון עורך-דין לקוח עלול לכרסם בחיסיון.

שימוש בבינה מלאכותית בהליכים פליליים כדי לאמוד את הסיכון שהנאשם יימלט מהדין, או שמורשע ישוב לפשוע, מעורר חששות לנאותות ההליך המשפטי, להטיות לבעיות אמינות. לכן, במקומות בהם נדרש שיקול דעת שיפוטי ניכר - כדוגמת הערכת אמינות עדים, או יישום אמות-מידה משפטיות הפתוחות לפרשנות - נשיא העליון לא צופה שבינה מלאכותית תהווה תחליף לשופטים.