שימוש בתמונת ידוען ב-AI עלול להפר זכותו לפרסום

אולי יעניין אותך גם

שימוש בתמונות של ידוען באפליקציה המאפשרת להחליף את פני המשתמש בפניו של הסלבריטי, מספיק לנטל ההוכחה הראשוני הדרוש לבסס טענה של פגיעה בזכות הפרסום של הידוען. כך קבע בית משפט מחוזי במחוז המרכז בקליפורניה בהחלטת ביניים שפורסמה בסוף השבוע שעבר.

ההחלטה ניתנה במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה על ידי קיילנד יאנג, משתתף תכנית הריאליטי "האח הגדול" בארה"ב. הבקשה לאישור הוגשה נגד חברת NeoCortext, מפעילת אפליקצית הבינה המלאכותית Reface, שמאפשרת למשתמשים לצלם עצמם ולהחליף את הפנים שלהם בפניהם של מפורסמים שונים שתמונותיהם קיימות במאגריה ("face swap"). חלק ממאפייני האפליקציה זמינים רק למשתמשים שרכשו מנוי בתשלום אליה. לטענת יאנג, שתמונותיו הופיעו במאגרים והיו זמינות לשימוש המשתמשים באפליקציה, פעילות האפליקציה מביאה לניצול מסחרי של דמותו ושל דמותם של שאר המפורסמים שפניהם מופיעות במאגר, ופוגעת בזכותם לפרסום. בתגובה, החברה הגישה בקשה לדחייה על הסף של הבקשה לאישור התובענה הייצוגית, בטענה כי מדובר בתביעת השתקה ("SLAPP") - תביעה שמטרתה לפגוע בחופש הביטוי של הנתבע, המעוגן בתיקון הראשון לחוקה האמריקנית. 

בבחינת טענותיה של חברת NeoCortext לביסוס בקשת הדחייה, קבע בית המשפט עמדה בהצלחה בנטל הראשוני לביסוס בקשת הדחייה, בכך שהראתה כי השימוש בדמותם של ידוענים באפליקציה הוא "נושא בעל עניין ציבורי נרחב", המקדם את חופש הביטוי ומאפשר למשתמשים להתבטא באופן יצירתי. עם זאת, בבחינת טענותיו של יאנג לביסוס עילת הפגיעה בזכות הפרסום, הסכים בית המשפט עם הטענה כי העובדה שהחברה העלתה את התמונות לאפליקציה מוכיחה במידה מספקת שהחברה פעלה ביודעין כשהשתמשה בדמותו של יאנג. לפיכך, קבע בית המשפט כי יאנג הוכיח שישנה הסתברות שטענותיו יגברו על טענות החברה, באופן המצדיק את דחיית הבקשה לדחיה על הסף והמשך הדיון בבקשה לאישור התובענה הייצוגית. 

law.co.il מדגיש שמדובר בהחלטה ראשונה מסוגה. אם בית המשפט ימשיך לנקוט בגישה דומה גם בפסק הדין הסופי, עשויה להיות לכך השפעה מהותית על האופן בו אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית - ובייחוד אפליקציות שעושות שימוש בתמונות - פועלות. {kyland young v. neocortext, inc., 2:23-cv-02496 (c.d. cal.)}