הוקמה ועדת בדיקה ממשלתית לשימוש המשטרה ברוגלות

אולי יעניין אותך גם

הממשלה אישרה אתמול הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לשימוש שעשתה המשטרה ברוגלות (פרשת פגסוס). בניגוד לחוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני "חתירה תחת עצמאות מערכת אכיפת החוק", הוועדה הוסמכה לדון גם בתיקים תלויים ועומדים בפני בתי המשפט. כך מדווח העיתון הארץ.

[עדכון 31.8.2023 נוסח החלטת הממשלה על הקמת הוועדה מצוי כאן].

את הקמת הוועדה יזם שר המשפטים, יריב לוין. הוא גם ניהל את דיון הממשלה שבו לא השתתף ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפני שהוועדה עשויה לברר גם את השימוש ברוגלות במשפטו.

law.co.il מציין שהוועדה הוקמה בעיקבות חשיפות העיתון כלכליסט מהשנה שעברה, למרות שצוות בדיקה בראשות המשנה ליועמ"ש, עמית מררי, חקר את הפרשה ופירסם את ממצאיו, ועל אף שמשרד מבקר המדינה עוסק בנושא בעצם הימים האלה.

בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס, משה דרורי, לשעבר סגן-נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים. דרורי מתבטא בזכות ההפיכה המשפטית שמובילה הקואליציה. בין השאר הביע בעבר את התנגדותו לאישומים נגד ראש הממשלה נתניהו. כשנשאל אתמול בערוץ 13 (הכתב אביעד גליקמן) אם אין ניגוד עניינים בכך שהוא אמור לבדוק את תיקי נתניהו, השיב במענה שכבר זכה לביקורת ציבורית: "תכתבו מה שאתם רוצים, הרי אני יודע שערוצי התבהלה עושים מה שהם רוצים, האמת לא נר לרגליהם".

לפי חוות דעת שהייעוץ המשפטי לממשלה הגיש לשרים, בדיקת תיקים המתנהלים בבתי המשפט – לרבות האישומים הפליליים נגד בנימין נתניהו – מעוררת חשש לשיבוש הליכי משפט ולחשיפת שיטות פעולה של כוחות הביטחון. העיתון הארץ מדווח (מאת חן מענית ויהונתן ליס) שהקמת ועדת הבדיקה נתקלה גם בהתנגדות של מערכת הביטחון, ובמיוחד מצד שירות הביטחון הכללי והמטה לבטחון לאומי הכפופים למשרד ראש הממשלה, מחשש מחשיפה של שיטות פעולה חשאיות ומהערמת קשיים על השימוש החוקי בתוכנות רוגלה.

אעפס, הממשלה הזו, אומר law.co.il, לא בוחלת בשום צעד המיועד  לערער את האמון במערכת המשפט בכלל, ובפרקליטות ובמשטרה בפרט. איזה נזק היה נגרם אם הוועדה לא היתה מוסמכת לדון בתיקיםשמתנהלים כעת, כי הרי בהם ההליך המשפטי מיועד לברר, בין השאר, עוולות בחקירה? אה, אופס, היא לא יכולה היתה לדון באישומים הפליליים נגד ראש הממשלה המכהן. העיקר שהוא לא השתתף בהצבעה על הקמת הוועדה.