ירדן: חוק חדש למאבק בפשעי סייבר

אולי יעניין אותך גם

על רקע מתקפות הסייבר הגוברות נגד יעדים במזרח התיכון בשנים האחרונות, ובחקיקת בזק שארכה חודש בלבד – ממשלת ירדן פרסמה חוק חדש למאבק בפשעי סייבר.

החוק החדש נחקק לאחר פרסומם של מספר מסמכי מדיניות ממשלתיים בנושא בעשור האחרון, ונועד לספק מענה להשלכות האפשרויות של הפיתוחים בתחום טכנולוגיות המידע על ביטחון המדינה והאזרחים. החוק מפרט סוגי פשעי סייבר שונים ואת העונשים הכספיים או עונשי המאסר שניתן להטיל בגין ביצועם. כך, לדוגמה, העונש בגין עבירה של גישה בלתי מאושרת למידע הוא עד שלוש שנות מאסר וקנס של עד 25,000 דינר (כ-132,000 ש"ח).

מספר ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם הביעו חששם מהחוק ומהמהירות בה נחקק. לטענתם, החוק בנוסחו הנוכחי מאיים על חופש הביטוי, הזכות למידע והזכות לפרטיות, ועלול להביא להידוק הפיקוח הממשלתי על הרשת והגברת הצנזורה המקוונת. זאת, בין השאר בעקבות הוראת החוק הקובעת כי "מעקף פרוטוקול אינטרנט" – מונח שעשוי לכלול בתוכו גם פעולות רווחות כמו שימוש ב-VPN, בשרתי פרוקסי אנונימיים או בדפדפן Tor – הוא עבירה בת עונש. לטענת הארגונים, הוראות מעין זו יאלצו את האזרחים לבחור בין השמירה על זהותם והימנעות מענישה פלילית ובין זכותם להביע דעותיהם באופן חופשי באינטרנט. מקור: Dark Reading (מאת: דן רייווד).