סערה בעולם הקוד הפתוח: תוכנות חיוניות עוברות למודל סגור

בצעד מעורר מחלוקת, HashiCorp, מפתחת פופולרית של מוצרי אוטומציה של תשתיות ענן ואבטחה, כמו מוצרי Terraform ו-Vault, הכריזה ב-10 לאוגוסט שהיא מעבירה מוצרים בולטים שלה, ובהם TerraFlrm, מרישיון הקוד הפתוח Mozilla Public License 2.0 (MPL2) לרישיון BSL המונע שימוע בתוכנה על ידי מתחרים. BSL אינו נחשב רישיון של תוכנה חופשית.

רבים ממשתמשי HashiCorp הגיבו בשלילה להכרזה. לדבריהם, החברה מפנה עורף למקורות הקוד הפתוח שלה, שאפשרו לחברות רבות להטמיע את מוצרי HashiCorp במוצריהן המסחריים. כ-300 משתמשים הקימו את קבוצת "Open Terraform", הקוראת לייצר אלטרנטיבת קוד פתוח למוצר ה-Terraform, באמצעות פיצול ("fork") ותמיכה בגרסתו הקודמת על בסיס רישיון קוד פתוח חדש. OpenTF טוענת בהצהרתה לקהילה ש-HashiCorp הפנתה עורף לקהילת הקוד הפתוח. לדבריה, רישיון ה-BSL החדש מייצג "גלולת רעל" עבור עשרות אלפי משתמשי Terraform, ומאיים על כל המשתמשים והמערכות שנבנו סביב Terraform בתשע השנים האחרונות.

HashiCorp טוענת מנגד שהיא ביצעה את המהלך כי היא לא יכלה להתיר למשתמשים מתחרים לנצל את קוד המקור שלה כדי למכור מוצרים מסחריים. ארמון דדגר, מייסד שותף ו-CTO של HashiCorp, כתב בבלוג החברה שישנם ספקים המנצלים את יתרונות הקוד הפתוח, ואת עבודת קהילת הקוד הפתוח, למטרות מסחריות משלהם, מבלי לתרום דבר בחזרה לקהילה. HashiCorp לא מאמינה שספקים אלו פועלים ברוח הקוד הפתוח. דדגר הבהיר כי HashiCorp תמשיך לתמוך בקוד פתוח ולפרסם את קוד המקור של מוצריה ל-GitHub, אך "משתמשים מסחריים שנחשבים למתחרים" ייאלצו לשלם.

OpenTFטוענת שההגדרה של "מתחרה" ברישיון מעורפלת, כך שתחולתה יכולה להיות רחבה, נתונה לפרשנות, ועלולה להפחית את נכונות של החברות והקהילה לאמץ את מוצרי הקוד הפתוח של HashiCorp מחשש שיאלצו לעבור לרישיון ה-BSL. מקור: Forbes (מאת: ר' סקוט ריינוביץ').

law.co.il מעיר שבשנים האחרונות בחרו כמה ארגונים במהלכים דומים, ובהם MongoDB שהעבירה את בסיס הנתונים הפופלרי שלה לרישיון מיוחד בשם SSPL המחייב לפתוח את כל הקוד של התוכנה והשירותים המקוונים שבהם היא משולבת וגם Elastic Search עשתה מהלך דומה.