האם Yango תאלץ לשתף מידע אישי שנאסף מחוץ לרוסיה?

אולי יעניין אותך גם

החל מה-1 בספטמבר 2023, שירות הביטחון הפדרלי הרוסיה (ה-FSB) יוכל לקבל גישה מלאה לנתוני המשתמשים בשירותי Yango (כמו Yango Deli ומוניות Yango הפועלות בישראל), וזאת במסגרת צו שנחתם על ידי ראש ממשלת רוסיה, מיכאיל מישוסטין, בו הוענקו ל-FSB סמכויות מעקב חדשות ורחבות. נתוני המשתמשים יכללו את המידע שנוצר על ידי מכשירי המשתמשים (כתובות IP, מספרים סידוריים של מכשירים וכו'), שמות, מספרי טלפון, כתובות דוא"ל, חשבונות בנק, תגובות משתמשים, ונתוני הנסיעה.

במקור, עורר הצו דאגה שמא רוסיה תאפשר ל-FSB גלגשת באופן חופשי לכל נתוני המשתמשים בשירותי המוניות בבעלות רוסית, אך בפועל התייחס רק לחברת מוניות אחת הפועלת ברוסיה - Yandex Go. עם זאת, ממצאי בדיקת אתר Meduza העלו כי לא קיימת הפרדה אמיתית בין באחסון הנתונים האישיים ב-Yandex, ולמעשה, לפי תכתובת דואר אלקטרונית פנימית בחברה, "הנתונים מכל יאנגו" "מאוחסנים ברוסיה", ואין "חלוקה מהותית או הגיונית" בין נתונים שנאספים ממשתמשים בתוך ומחוץ למדינה, ואסור היה לציין מידע זה למשתמשים. לפי סמנכ"ל הטכנולוגיה לשעבר של Yandex, גריגורי באקונוב, בספטמבר הקרוב, ה-FSB יקבל גישה לנתונים ב-Yandex, כולל לאלו שמחוץ לרוסיה.

לאחר פניית אתר החדשות Meduza לרשות הגנת הפרטיות בפינלד, הורו הרשויות בפינלנד ובנורווגיה להשעות את העברת נתוני המשתמשים של Yango לשרתים הרוסיים בין ה-1 בספטמבר ל-30 בנובמבר 2023. Yandex הבהירה בתגובה לממצאים שהצו שהעניק ל-FSB את הסמכויות החדשות אינו חל על משתמשים המבצעים נסיעות ומשתמשים באפליקציה מחוץ לרוסיה, ושבכל מקרה Yandex עומדת בסטנדרטים גבוהים של אבטחת מידע, כמו SOC2/3. Yandex נמצאת בדיאלוג עם רשות הגנת הפרטיות בפינלנד כדי להבטיח ש-Yandex עומדת בכל דרישות החוק. מקור: meduza (מאת רייטר (מדוזה), דניס דמיטרייב (מדוזה), וג'וסי קונטינן (הלסינגין סנומט)).