צרפת: המשטרה תוכל לרגל אחר חשודים דרך מכשירים חכמים

אולי יעניין אותך גם

המשטרה בצרפת תוכל לגשת למכשירים חכמים כדי לאתר את המיקום הגיאוגרפי של חשודים בפשעים שדינם לפחות חמש שנות מאסר, ותוכל להקליט ולצלם מרחוק תמונות של חשודים בעבירות טרור, עבריינות נוער ופשע מאורגן - כך לפי הצעת חוק מתוקנת שאישרה האסיפה הלאומית בצרפת (Assemblée Nationale) ביום חמישי האחרון. ההצעה תאפשר מעקב באמצעות מכשירים כמו מחשבים ניידים, מכוניות ומכשירים אחרים המחוברים לאינטרנט כמו טלפונים.

חברי הפרלמנט תיקנו את ההצעה האחרונה בכך שהגבילו את הריגול רק למקרים בהם הוא "מוצדק לפי אופי וחומרת הפשע" ו"למשך זמן פרופורציונלי בהחלט". כל שימוש באמצעי ריגול ידרוש אישור שופט, ומשך המעקב לא יכול לעלות על שישה חודשים. מקצועות רגישים כמו רופאים, עיתונאים, עורכי דין, שופטים וחברי הפרלמנט עצמם לא יהיו מטרות לגיטימיות להפעלת אמצעי המעקב. בעוד גרסה קודמת של הצעת החוק עברה בסנאט, התיקון להצעה דורש את אישורו של הגוף המחוקק לפני שההצעה תוכל להפוך לחוק.

קבוצת הזכויות הדיגיטליות La Quadrature du Net הזהירה במאי האחרון על הפוטנציאל לניצול לרעה שעולה מהצעת החוק. לפי הקבוצה, הצעת החוק אינה מגדירה בבירור מהו "פשע חמור", וקיים חשש אמיתי שהממשלה הצרפתית תשתמש בכך כדי להפעיל את אמצעי הריגול נגד פעילים סביבתיים וגורמים אחרים שאינם מבצעים "פשעים חמורים". כך לדוגמה, רישום גנטי שנועד בעבר רק עבור עברייני מין, משמש כיום לרוב הפשעים בצרפת. בנוסף, האמצעים בהצעת החוק נסמכים על פרצות אבטחה, כך שהמשטרה הצרפתית תעדיף לנצל את פרצות האבטחה במקום לספר ליצרנים כיצד לתקנם.

שר המשפטים אריק דופונד-מורטי אמר שהחקיקה תציל חיים, שהסמכויות ישמשו רק עבור "עשרות" מקרים בשנה, וכי הצעת החוק "רחוקה" מהטוטאליטריות המתוארת ברומן של ג'ורג' אורוול ב-1984. ההצעה מקודמת כחלק מהצעת חוק רחבה יותר לרפורמה בצדק ובמשפט בצרפת. מקור: Le Monde ו-engadget (מאת ג'ון פינגס)