המדינה זונחת תכניתה להקמת מחשב-על לאומי

המדינה החליטה לזנוח את תכניתה להקים מחשב-על לאומי שישמש את התעשייה המסחרית והביטחונית ואת האקדמיה בארץ להרצת משימות מחשוב מורכבות, בעיקר בתחום הבינה המלאכותית. במסגרת התכנית החלופית שהתקבלה ויוצאת לדרך בימים אלה, תעניק המדינה סבסוד לחברות ולחוקרים עבור השימוש בעננים ציבוריים ותקים מעבדת מחקר ופיתוח לאומית.

מחשב על הוא שם כולל לחוות שרתים שביכולתה לפעול כיחידת מחשוב אחת. בכך היא מאפשרת הרצה מהירה של משימות מחשוב מורכבות. התכנית להקמת מחשב העל הישראלי גובשה במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2021, ונועדה לבטל את התלות של התעשייה והאקדמיה בישראל בגופים מחוץ לארץ (דוגמת ענקיות הענן). התכנית, שתוקצבה ב-290 מיליון שקלים, זכתה לביקורות חריפות כבר עם השקתה. בין השאר נשמעה הטענה כי החומרה של מחשבי העל מתיישנת ויוצאת מכלל שמישות במהירות, ויכולה להיות מוחלפת מלכתחילה במערכות שכבר זמינות דוגמת שירותי ענן ציבורי.

בעקבות הביקורת הוחלט לזנוח את התכנית המקורית, ולהפנות את התקציבים שהוקצו לתכנית חלופית. במסגרת התכנית החלופית, המדינה תעניק מענקים כספיים לתעשייה ולאקדמיה עבור השימוש בענן הציבורי של אמאזון או גוגל כחלק ממיזם נימבוס, ואף תציע ליווי מקצועי בנושא. בנוסף, תוקם מעבדת מחקר ופיתוח לאומית שתציע לתעשייה ולאקדמיה כלים ושירותים שאינם זמינים לשימוש בשירותי הענן. המעבדה עתידה לשמש חוקרים וחברות לבצע אינטגרציה למוצרים חיצוניים לשם פיתוחם ואימונם, והיא אמורה לכלול תשתית ייעודית למשימות חישוב מדעי (דוגמת משימות מעולם האנרגיה או הביולוגיה). מקור: דה מרקר (מאת: שגיא כהן).