ארה"ב: שוב נדחתה התביעה נגד מטא על הפרת דיני התחרות

בית המשפט הפדרלי לערעורים בארה"ב אישרר אתמול את החלטת בית המשפט המחוזי ודחה את תביעת ההגבלים העסקיים שהגישו נגד 48 מדינות בארה"ב בדרישה, בין השאר, להפריד בינה לבין וואטסאפ ואינסטגרם. בין נימוקי הדחיה -  התובעים השתהו זמן רב מדי עד להגשת התביעה בגין הרכישות שהובילו לטענתם להפרת דיני התחרות. תביעה דומה שהגישה נגד מטא נציבות הסחר הפדראלית (ה-FTC) נותרה תלויה ועומדת.

בתביעה שהגישו 48 המדינות ב-2020, נטען כי פייסבוק שימרה את מעמדה כמונופול בכך שרכשה חברות מתחרות, ביניהן אינסטגרם ושירות המסרים וואטסאפ, על מנת לנטרל התחרות למוצרי פייסבוק. עוד נטען שפייסבוק נקטה בפעולות המגבילות גישה לפלטפורמה שלה באמצעות תניות המגבילות את התחרות בהסכמי ה-API שלה. הנציבות והמדינות עתרו, בין היתר, לסעדים כמו פיצול נכסיה של פייסבוק בדרך שתרחיב את התחרות. נציבות הסחר הפדרלית (The Federal Trade Comission - FTC) הגישה תביעה נפרדת ודומה באותו זמן.

בית המשפט המחוזי בארה"ב, שדן בשני התיקים, דחה את התביעה ביוני 2021, בטענה שהמדינות השתהו זמן רב מדי עד הגשת התביעה. בית המשפט לא דחה את התביעה של ה-FTC, כיוון שלא ניתן לדחותה בשל סיבות אלו - והמדינות ערערו בטענה שגם את תביעתן לא ניתן לסלק בשל השיהוי בהגשת התביעה. עם זאת, בית המשפט הפדרלי לערעורים קבע אתמול כי המדינות התעכבו שלא כדין בהגשת התביעה, במיוחד כאשר הן קיבלו הודעה על שתי הרכישות הגלויות של פייסבוק ב-2012 ו-2014. כמו כן, קבע בית המשפט שאין צורך להתייחס יותר לתניות הגבלת התחרות של פייסבוק, שכבר אינן בשימוש מאז 2018.

התביעה של ה-FTC נגד מטא נותרה תלויה ועומדת, ועדיין לא נקבע תאריך למשפט. מטא מסרה בעקבות פרסום פסק הדין שהיא תמשיך להגן על עצמה במרץ מפני תביעת ה-FTC, ושבאישור דחיית התביעה, בית המשפט הבהיר כי פעולת האכיפה נגד מטא היא 'מוזרה', כיוון שמטא מתחרה בענף שחווה "צמיחה מהירה וחדשנות ללא סוף". מקור: בלומברג (לאה ניילן).