מידע רפואי ונפשי של מיליוני אמריקאים מוצע למכירה

אולי יעניין אותך גם

מחקר של בית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטת דיוק שבצפון קרוליינה מצא כי מתווכי מידע (data brokers) מציעים למכירה את המידע הרפואי של מיליוני אמריקאים ללא הסכמתם – ובחסות החוק. חלק מהמידע שנאסף הוא מצרפי, אך חלקו מאפשר זיהוי מוחלט של נושאי המידע. כך למשל, חברה אחת פרסמה למכירה את שמותיהם וכתובתם של אנשים הסובלים מדיכאון, חרדה, פוסט-טראומה או הפרעת אישיות דו קוטבית. אחרת הציעה למכירה "חבילות" מידע של אנשים שלוקים באלצהיימר או שנוטלים באופן קבוע כדורים נוגדי דיכאון. עוד חברה שיווקה מידע מצרפי של אלפי רשומות הנוגעות לבריאות הנפש, במחיר מבצע של 275$ עבור כל 1,000 רשומות.

החוק האמריקני הפדרלי על מידע רפואי (HIPAA) מגביל את האופן שבו רשאים בתי חולים, קליניקות וגורמים רפואיים אחרים לשתף מידע רפואי, אך הוא אינו חל על מידע שמגיע לגופים אחרים כדוגמת מפעילי אפליקציות.הקורונה הביאה להתפתחות משמעותית ומהירה של עולם שירותי הרפואה מרחוק (telehealth) והאפליקציות בתחום בריאות הנפש. כתוצאה, מידע רגיש רב נאסף על אודות מיליוני משתמשים בכל רחבי העולם בכל יום. כעת מתברר כי המידע האמור מוצע למכירה על ידי חברות המשמשות כמתווכי מידע. עם זאת, זוהתה גם מגמה הפוכה, של מתווכי מידע שהפסיקו למכור נתוני מיקום שעשויים להעיד על הימצאותם של נושאי מידע בקליניקות להפלות, לאחר שבית המשפט העליון החליט להפוך את הלכת Roe v Wade, שקבעה שהפלה היא זכות חוקתית.

הרגולטורים בארצות-הברית מגלים עניין מוגבר בשימוש שנעשה במידע רפואי. לפני כחודש הודיעה נציבות הסחר הפדרלית (FTC) כי בכוונתה להטיל קנס של 1.5 מיליון דולר על שירות תרופות המרשם המקוון GoodRx, לאחר שהתגלה כי החברה הרכיבה רשימות של צרכנים שרכשו תרופות מסוימות על מנת למקד את המודעות שלה בפייסבוק באופן יעיל יותר. מקור: The Washington post(מאת: דרו הארוול)