בניגוד להתחייבותו: משרד התחבורה לא מחק מאגר תמונות ביומטרי; מעביר תמונות לשב"כ

אולי יעניין אותך גם

שלוש שנים לאחר שמשרד התחבורה התחייב בפני הכנסת כי ימחק מאגר תמונות ביומטריות של בעלי רשיונות נהיגה, הוא לא עשה כן – וכעת הודיע כי אינו מעונין במחיקה אלא להסדיר משפטית את המשך קיומו. בדיון היום התברר שהתמונות במאגר מועברות ממשרד התחבורה לגוף אחר, ככל הנראה שירות הבטחון הכללי. כך התברר היום בדיון שקיימה ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת בנושא הסדרת השימוש במאגרים ביומטרים במגזר הציבורי. הוועדה קראה למשרד התחבורה לפעול למחיקת המאגר הביומטרי שברשותו בהתאם להתחייבות משנת 2020.

באוקטובר 2020 פרסם משרד התחבורה להערות הציבור טיוטת תקנות, ממנה עולה כי המשרד מעוניין לבטל את מאגר המידע של כלל תמונות מחזיקי רישיונות הנהיגה הישראליים, הכולל כ-4.5 מיליון רשומות, וזאת על-מנת לשמור על פרטיות המצולמים. דו"ח מבקר המדינה מצא כי המשרד הפך את מאגר תמונות רשיונות הנהיגה, המונה 4.5 מיליון תמונות פנים, למאגר ביומטרי מבלי להסדיר זאת בחקיקה, והוא מעביר מידע מהמאגר לגורמים שונים ובראשם המשטרה ומשרד ראש הממשלה, ללא פיקוח ושקיפות כנדרש.

בסיכום הדיון קבעה הוועדה, כי יש לבחון את הצורך בקיומם של מאגרים ביומטריים רבים ומפוזרים ולוודא כי בהתאם למדיניות הביומטרית הבינלאומית יצומצמו מאגרים לא נחוצים ותשופר הגנה על מאגרים קיימים ונחוצים.

נציגי הממונה על היישומים הביומטריים במערך הסייבר הלאומי אמרו בישיבה כי שאיפתם היא שתתקבל החלטה על מחיקה של מאגרים ביומטרים שהוקמו ללא הצדקה ואינם נחוצים, ויתקבלו תיקוני חקיקה שיכשירו מאגרים נדרשים ונחוצים. לדבריהם, יש להרחיב את שירותי המאגר הביומטרי הלאומי על מנת לתת מענה מקיף לרשויות המדינה, שימנע את הצורך בהקמת מאגרים נפרדים בידיהן, שכן כפל מאגרים יוצר כפל סיכונים.

נציגת רשות האוכלוסין ציינה כי מהמאגר הביומטרי של מעברי הגבול שאספה רשות האוכלוסין הועברו תמונות באופן קבוע במשך שנים לגורם אחר (לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה, מדובר שוב בשב"כ). לדבריה, העברת התמונות הופסקה והגוף הבטחוני אליו העברו התמונות מבצע בימים אלו תהליך מבוקר למחיקת המידע.