רשות התחרות בהודו קנסה את גוגל ב-275 מיליון דולר

רשות התחרות ההודית קנסה את גוגל בכ-162 מיליון דולר בגין ניצול לרעה של מעמדה בשוק באמצעות מערכת ההפעלה "אנדרואיד", ובכ-113 מיליון דולר בגין מדיניות חיוב העמלות בתוך האפליקציות - כך לפי הודעות הרשות בחודש שעבר.

לפי החלטתה הראשונה של הרשות, גוגל הפרה את החוק בכך שהתקינה מראש את חבילת האפליקציות שלה ללא אפשרות להסירה; מנעה מאפליקציות חיפוש אחרות להתחרות בה; ניצלה את מעמדה באמצעות דפדפן גוגל כרום ואפליקציית YouTube; והפחיתה את היכולת והתמריץ של יצרני מכשירים אחרים לפתח ולמכור מכשירים הפועלים על גרסאות אחרות של אנדרואיד.

הרשות הורתה לגוגל להימנע מלהכריח יצרנים להתקין את חבילת האפלקציות שלה; לאפשר ללמפתחים להעביר את האפליקציות שלהם לגרסאות אחרות של אנדרואיד; להימנע מהצעת תמריצים ליצרנים עבור בלעדיות בתחום שירותי החיפוש; לאפשר למשתמשים להסיר אפליקציות שהותקנו מראש; לאפשר למשתמשים לבחור מנוע חיפוש בעת ההפעלה הראשונית של המכשיר; לאפשר להפיץ חנויות אפליקציות מתחרות דרך חנות האפליקציות שלה; ולהימנע מכל הגבלה על הורדת אפליקציות ללא שימוש בחנות אפליקציות.

לפי החלטתה השנייה של הרשות, גוגל הפרה את החוק בכך שמנעה את גישתם של המפתחים לחנות האפליקציות, אם לא הסכימו להשתמש במערכת החיוב של גוגל, בעוד אפליקציית YouTube לא משתמשת במערכת חיוב זו; הפריעה לחדשנות ובתחום שירותי עיבוד התשלומים באפליקציות; ניצלה את מעמדה בשוק באופן לא הוגן; ואפשרה להטמיע את מערכת החיוב שלה בצורה קלה יותר מאשר מערכות חיוב מתחרות.

הרשות הורתה לגוגל לאפשר ולא להגביל מפתחים מלהשתמש בשירותי עיבוד תשלומים אחרים; לקבוע מדיניות שקופה לגבי הנתונים שנאספים בפלטפורמה שלה; להימנע משימוש בנתונים שנאספו במערכת החיוב של גוגל לקידום מעמדה בשוק; להימנע מהטלת תנאים לא הוגן על מפתחי האפליקציות; ולהבטיח שקיפות מלאה בתקשורת עם מפתחי אפליקציות.

נראה שגוגל מתכננת לערער על החלטות רשות התחרות בהודו. החברה הודיעה שהחלטות רשות התחרות מהוות "נסיגה גדולה עבור צרכנים ועסקים הודים, פותחות פתח לסיכוני אבטחה גדולים...ומעלה את עלות המכשירים הניידים לצרכנים ההודים". בנוסף, אבהישק מאנו סינגווי, היועץ המשפטי הראשי של גוגל מול רשות התחרות ההודית, צייץ ביום רביעי בטוויטר כי "ליקויים מובנים ופטנטים" בהחלטת רשות התחרות הופכים את ערעורה של גוגל לבלתי נמנע, כך שלדעתו הערעור יצליח. [מקור: רויטרס, מאת: אדיטיה קלרה וארפן צ'טורוודי]