נדחתה עתירה נגד שימוש הליכוד באלקטור

אולי יעניין אותך גם

שימוש במידע פנקס שלא כדין הוא עבירה פלילית שבצידה עונש מאסר או קנס – כך מזהיר יו"ר ועדת הבחירות, שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, בהחלטה הדוחה עתירה להוצאת צו המורה לבנימין נתניהו, הליכוד ואלקטור תוכנה בע"מ למחוק ולהשמיד כל מידע מפנקס הבוחרים או עיבוד שלו ולהימנע משימוש במידע זה.

בהחלטה, יו"ר ועדת הבחירות אינו מוציא מכלל אפשרות (זו לשון זהירות משפטית הנקוטה מפני שהדבר לא הוכח בפניו – ח.ר.) שעל אף החקיקה ולמרות פעולות ההסברה והאכיפה של הרשות להגנת הפרטיות, יש רשימות המוסיפות על פנקס הבוחרים רבדים-רבדים של מידע נוסף על בעלי זכות הבחירה, החל ממספרי הטלפון שלהם, דרך כתובות הדואר האלקטרוני, כלה בקשרי משפחה ואף מידע על נטייתם הפוליטית, ועוד.

השופט עמית מוסיף ומעריך כי המפלגות מהאנשים המתקינים את האפליקציה למסור לא רק פרטים מלאים שלהם (כמו כתובת, מספר טלפון וכתובת מייל), אלא גם לתת גישה לאנשי הקשר של בעל המכשיר, מה שמאפשר כמובן לאסוף כמויות אדירות של מידע על צדדים שלישיים ללא הסכמתם. הוא מזכיר אפוא כי השימוש במידע מפנקס הבוחרים מוגבל למטרות שלשמן נמסר הפנקס, והוא כפוף להתחייבויות שנטלו על עצמן המפלגות, הן לגבי אופן השימוש, הן לגבי ביעור החומרים בסמוך לאחר הבחירות ובהתאם לדין.

העותר טען כי הליכוד משתמש שלא כדין ביישומונים של תוכנת אלקטור לניהול יום הבחירות. הוא ביסס את הטענה על כך שבמערכת הבחירות הקודמות אספו משקיפים מטעם הליכוד מידע באפליקציה של אלקטור שאפשר להם ליצור מאגר מידע של אנשים שהופיעו בפנקס הבוחרים ולא הגיעו להצביע. לדבריו, היה על הליכוד ואלקטור להשמיד את המידע בסמוך לאחר מערכות הבחירות הקודמות והשימוש בו כעת נעשה שלא כדין.

יו"ר ועדת הבחירות דחה את העתירה מסיבות שונות - העותר השתהה בהגשת העתירה; לא ברור מדוע התמקד בליכוד דווקא שכן יש בסיס לטענה כי עוד מפלגות משתמשות באפליקציות ולכן יש לבחון האם העתירה הוגשה בתום לב וניקיון כפיים; לא הונחה התשתית הנדרשת להוכחת טענת העותר שכן הליכוד העביר לידי משרד הפנים תצהיר ביעור בסיום כל אחת משלוש מערכות הבחירות האחרונות וכן חברת אלקטור הבהירה גם היא כי ביערה את כל המידע בצורה שאינה ניתנת לשחזור [תב"כ 25/28 בן מאיר נ' בנימין נתניהו ואח'].