האו"ם – סכנה גוברת לזכות לפרטיות

אולי יעניין אותך גם

השימוש הגובר בטכנולוגיות מקוונות מתקדמות שמשמות גם למעקב, בקרה ודיכוי של אזרחים, מגדיל את הסכנה לפרטיות – כך קובע דו"ח של משרד הנציב העליון לזכויות אדם באו"ם, שפורסם בשבוע שעבר. הדו"ח עוסק בשלושה תחומים מרכזיים: שימוש לרעה בתוכנות ריגול כמו פגסוס על ידי רשויות המדינה; חשיבות שיטות הצפנה חזקות בהגנה על זכויות אדם באינטרנט וההשפעות של ניטור דיגיטלי נרחב של מרחבים ציבוריים.

האו"ם קורא בדו"ח להקפיא את השימוש והמכירה של תוכנות ריגול וכלי פריצה עד שיותאמו להגנה על זכויות אדם; להימנע מנקיטת צעדים העלולים לפגוע בהצפנה (כגון שימוש בדלתות אחוריות שמאפשרות לגשת לנתונים מוצפנים); להגביל את הניטור הדיגיטלי במרחב הציבורי לכזה "שנחוץ באופן מיידי", במקום ובזמן ספציפי בלבד; ולהגביל את השימוש במערכות זיהוי ביומטריות במרחב הציבורי.

ממלאת מקום הנציב העליון לזכויות אדם, נאדה אל-נשיף, אמרה ש"טכנולוגיות דיגיטליות מספקות יתרונות עצומים לחברות. אבל לניטור נרחב יש מחיר גבוה, אשר פוגע בזכויות האדם וחונק את התפתחותן של דמוקרטיות תוססות ופלורליסטיות." היא הדגישה ש"הזכות לפרטיות נמצאת בסיכון יותר מאי פעם, וזו הסיבה שנדרשת פעולה מיידית." לקריאת הדו"ח המלא: קישור.