בימ"ש באירופה מאשר קנס של מיליארדים על גוגל

בית המשפט הכללי בלוקסמבורג, הערכאה השנייה בחשיבותה באירופה, אישר את רוב החלטת הנציבות האירופאית משנת 2018, שקבעה כי גוגל ניצלה לרעה את שליטתה בשוק הסמארטפונים - אולם הפחית את הקנס שהוטל על החברה מ-4.34 מיליארד אירו ל-4.125 מיליארד אירו. כך הודיע בית המשפט היום.

הנציבות האירופאית קנסה את גוגל ב-2018 על ניצול לרעה של שליטתה בשוק הסמארטפונים באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד. הנציבות קבעה שהחברה עשתה זאת בשלוש דרכים עיקריות: 1. שילב מנוע החיפוש של גוגל והדפדפן כרום אל תוך מערכת ההפעלה; 2. חסימה של יצרני טלפונים חכמים מפיתוח מכשירים שפועלים על-בסיס גרסאות שהתפצלו מאנדרואיד (forked); 3. תשלום תמורה משמעותית ליצרניות מכשירים על-מנת לכלול במכשירים את  מנוע החיפוש של החברה. גוגל ערערה על החלטת הנציבות ועל הקנס באוקטובר 2018

בהחלטתו היום אישר בית המשפט הכללי בלוקסמבורג את רוב החלטת הנציבות, אך הפחית את הקנס, בין היתר, בגלל שהנציבות לא ביססה את קביעתה לגבי הדרך השלישית שבה גוגל ניצלה את מעמדה על הוכחות מספקות. עוד הוא מצא שהנציבות הפרה באופן חלקי את זכותה של גוגל להליך הוגן.

מטעם גוגל נמסר ש"החברה מאוכזבת מכך שבית המשפט לא ביטל את ההחלטה במלואה. אנדרואיד יצרה יותר בחירה לכולם, לא פחות, ותומכת באלפי עסקים מצליחים באירופה וברחבי העולם" (מקור: רויטרס, מאת פו יון צ'י). גוגל רשאית לערער על ההחלטה לבית הדין לצדק של האיחוד האירופי תוך שבעים ימים מיום ההודעה על ההחלטה. פסק הדין המלא זמין כאן.