הרשות להגנת פרטיות מציגה: כך (נ)תמודד עם דיפ פייק

אולי יעניין אותך גם

הפצה ללא הסכמה של תמונה או סרטון דיפ פייק המציגים תוכן משפיל או נוגעים לחייו האישיים של אדם מהווה פגיעה בפרטיות ומידע מזויף העשוי להיתפס כמידע אישי אותנטי מחייב אבטחת מידע על פי דין כאילו מדובר במידע אישי אמיתי - אלה חלק מהקביעות במסמך בנושא פרטיות ואבטחת מידע בשימוש בטכנולוגיות זיוף עמוק שפרסמה הרשות להגנת פרטיות. דיפ פייק היא טכנולוגיה שמאפשרת יצירה ועריכה דיגיטלית של תמונות קטעי קול וקטעי וידאו מזויפים של אנשים או אירועים.

המסמך מפרט אמצעים והמלצות להתמודדות עם השימוש בטכנולוגיית דיפ פייק ומבקש להציג את הקשר בין הטכנולוגיה הזו לבין פגיעה בפרטיות. הרשות טוענת שסרטוני ותמונות זיוף עמוק עלולים להיתפס על ידי הציבור כמידע אישי אותנטי ואמיתי. לגרסתה, זיופים באיכות גבוהה עלולים לפגוע ביכולתו של אדם לשלוט  במידע האישי הנוגע אליו. לכן היא ממליצה למפתחי אפליקציות ותוכנות מסוג זה להטמיע סימן כדוגמת 'סימן מים' שאינו ניתן להסרה שיבהיר לצופה כי התוכן עבר עריכה דיגיטלית והוא אינו אותנטי.

הרשות מוסיפה במסמך המלצות והבהרות לציבור שמטרתן להדגיש כי גם תוכן פרטי אותו הם מעלים לרשתות החברתיות יכול להשתמש כבסיס למניפולציה ויצירת תוכן מזויף ולכך, הוא אומרת, יש לתת דגש מיוחד לכך כאשר הם משתפים סרטונים ברשתות החברתיות. במצבים שבהם הופצו ברשת תמונות או סרטונים מזויפים העלולים להשפיל אדם או לחשוף מידע בנוגע לצנעת חייו מדגישה הרשות כי ניתן להגיש תלונה במשטרה ולפנות ישירות לאתרים המפרסמים את החומר ולדרוש להסירו. במצבים מסוימים ניתן גם לתבוע פיצויים ממפיצי התכנים.

ל-law.co.il מספר הערות - האחת, נדמה שהרשות לא הבחינה כהלכה בין פגיעה בפרטיות שבתחומה לפגיעה בשם הטוב. השניה, אם המידע הוא מזויף, קשה לראות כיצד ייחשב ל"מידע" על אודות אדם שיחייב אבטחה. השלישית, אם הכוונה היא להשתמש בטכנולוגיה לפגוע באדם, אין סיכוי שיסמנו את התוצרים בסימן מים שמזהה אותם כמזויפים, ולבסוף - תלונה למשטרה? כן, בהצלחה עם זה. עתידות: ברוב המכריע של המקרים זה לא יעניין את המשטרה.