הקונגרס מאיים לצמצם את החסינות של פלטפורמות מקוונות

אולי יעניין אותך גם

ראש ועדת בטחון הפנים של בית הנבחרים האמריקאי מזהיר את חברות הטכנולוגיה הגדולות כי אם לא תנקוטנה צעדים משמעותיים לסינון התוכן שהן מפרסמות, הן  מסתכנות בכך שהקונגרס יתקן את החוק שמספק להן חסינות מאחריות על פרסום תוכן גולשים. הדברים נאמרו במהלך שימוע שניהלה הועדה בעניין איום הטרור מבית. בנאומו פנה ראש הועדה  ל"חברות  שאולי מקשיבות לשימוע" ודרש כי יפעלו בצורה משמעותית, שכן קיים עניין משני צידי המפה הפוליטית לבחון את שינוי החוק (מקור: The Hill, מאת: רבקה קלר).

מדובר בסעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת (Communications Decency Act) הקובע כי למעט סייגים מצומצמים, לא יראו ספק של שירותי מחשב אינטראקטיביים, כגון טוויטר, פייסבוק ויו-טיוב, כמפרסם של תוכן שמקורו בגולשים. כתוצאה מכך, לא ניתן להטיל אחריות משפטית על פלטפורמות ברשת (קטנות כגדולות) בשל תכנים שמקורם בגולשים, לא ניתן לחייב אותן לסנן תכנים וכל הסרת תכנים שהן מבצעות – חסינה מפני ביקורת שיפוטית. הסעיף נחשב לאחד מאבני היסוד של דיני האינטרנט בארה"ב. 

בשנים האחרונות ובמיוחד במהלך השנה שעברה, נשמעו קולות רבים הקוראים לשינוי החוק והגבלת החסינות של חברות האינטרנט. הדמוקרטים ביקרו בעיקר את אוזלת היד של החברות בהתמודדות עם פרסום מידע מוטעה ותוכן שנאה, וקולות אלה גברו עוד יותר לאחר הפשיטה על בניין הקפיטול בינואר השנה. גם מצד הרפובליקנים נשמעו קולות בעד שינוי החוק כאשר טענתם המרכזית (שהוכחה כלא מבוססת עובדתית) נגעה דוקא לצנזור תכנים מוטה לרעתם. הנשיא טראמפ פרסם בחודש מאי בשנה שעברה צו נשיאותי שקרא לצמצום החסינות של מפעילי שירותים מקוונים, באמצעות קידום תיקוני חקיקה, התקנת תקנות, וצמצום ההוצאות הפדרליות על פרסום מקוון באותן פלטפורמות.

מאז פרסום הצו הנשיאותי, ניסה הקונגרס לקדם מספר הצעות חוק בעניין זה, וביום שישי האחרון פרסמו שלושה סנאטורים דמוקרטיים הצעת חוק נוספת המבקשת לתקן את הסעיף. לדברי אחד הסנאטורים "הצעת החוק אינה פוגעת בחופש הביטוי, מטרתה לאפשר לפלטפורמות האלה לקבל סוף סוף אחריות על ההתנהגות המזיקה, ולעתים הפושעת, המתאפשרת על גבי הפלטפורמות שלהן, כלפיה הן נהגו בעיוורון זמן רב מדי." התיקונים המוצעים לא יבטיחו כי הפלטפורמות תהיינה אחראיות לתוכן המפורסם על ידן, אך יאפשרו למי שנפגע מתוכן שפורסם להגיש כנגדן תביעה. בנוסף, הצעת החוק מבהירה כי סעיף 230 לא נועד לסכל אכיפה של חוקי זכויות האזרח או חוקים שנועדו להגן מפני הטרדה (מקור: The Hill מאת: רבקה קלר).