המחוזי בת"א: תנאי השימוש של גוגל מחילים את הדין הישראלי

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד קבע ביום ה' האחרון כי הדין הישראלי הוא הדין שיחול על שתי בקשות לאישור תובענות ייצוגיות שהוגשו נגד Google בישראל. שני ההליכים הייצוגיים עוסקים בטענות שונות נגד Google, שעילתן בעיקרה פגיעה בפרטיות המשתמשים בשירותי החברה. המבקשים בשני ההליכים [ת"צ 52768-07-15 ו- ת"צ 37839-04-18] טענו כי הדין החל הוא הדין הישראלי ואילו גוגל טענה כי יש להחיל את דיני מדינת קליפורניה, ארה"ב.

השופטת אסתר שטמר קבעה כי יש לקבל את העמדה כי ההליכים ידונו לפי הדין בישראל וציינה כי מסקנה זו נובעת מלשון תניית ברירת הדין, שלפי פשוטה קוראת להחלת הדין הישראלי. השופטת שטמר הוסיפה כי ככל וגוגל טוענת כי נוסח התנייה לכל הפחות אינו ברור, אז אין לתלות בה הסכמה להתדיינות לפי דיני מדינה זרה.

השופטת שטמר ציינה כי ללשון החוזה תפקיד מרכזי בפרשנותו וכי במקרה זה הפרשנות לתניית ברירת הדין פשוטה ועולה מלשונה, כך שניתן ליישם את החזקה הפרשנית שלפיה פרשנות החוזה היא זו התואמת את המשמעות הפשוטה, הרגילה והטבעית של הכתוב. בפרט הדבר נכון לאור העובדה כי מדובר בחוזה אחיד צרכני.

בית המשפט קבע כי פרשנות המילולית הפשוטה של התנאי תומכת באופן ברור בעמדת המבקשים לפיה במקום שלא חלים דיני קליפורניה - יחולו דיני המדינה של התובע. בית המשפט הדגיש כי גוגל מנסה לקרוא את הכתוב אחרת, אך כי הניסוח הקלוקל של התנאי מונח לפתחה ולא לפתחם של המתקשרים עמה [לעיון בהחלטה: ת"צ 52768-07-15 אשל נ' Google Inc (ניתן ביום 22.10.2020)].