עתירה: הפגיעה בזכויות האדם הכרוכה במעקבי השב"כ אינה יעילה וגובה מחיר כבד

אולי יעניין אותך גם

האגודה לזכויות האזרח בישראל; ארגון עדאלה; רופאים לזכויות אדם ועמותת פרטיות ישראל הגישו היום (א') יחדיו עתירה לבג"ץ נגד החוק המסמיך את השב"כ לאכן את תנועתם של חולי קורונה. לעיון בכתב העתירה - לחצ/י כאן. העותרים מדגישים כי עתירתם נוגעת לליבת ההגנה על חירויות הפרט ושלטון החוק וכי אין מדינה דמוקרטית שהעזה לנקוט צעד כה קיצוני ולגייס את שירותי הביטחון החשאיים למאמץ לבלום את המגיפה.

בעתירה, שהוגשה על-ידי עוה"ד דן יקיר וגיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח בישראל, נתבקש בית המשפט להוציא צו על תנאי המופנה למשיבים (הכנסת, הממשלה, השב"כ, משרד הבריאות והרשות להגנת הפרטיות) וקובע, בין היתר, כי חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש וקידום השימוש בטכנולוגיה אזרחית לאיתור מי שהיו במגע קרוב עם חולים (הוראת שעה), התש"ף-2020 - בטל.

העותרים מציינים כי חוק מעקבי השב"כ מסמיך את השב"כ לבצע מעקב המוני ומתמשך אחר אזרחי המדינה, ולהסב כלי מעקב, שנוצר ונועד למטרות ביטחוניות גרידא, כדי שיסייע בביצוע חקירות אפידמיולוגיות במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. העותרים מציינים כי אמנם המחוקק שם לנגד עיניו את הרצון לשטח את עקומת התחלואה - אך לשיטת העותרים "גם דרך רצופה כוונות טובות עלולה להוביל לחלום בלהות".

העותרים מוסיפים כי "מעקב המוני אחר אזרחים תמימים הוא פסול מיסודו גם לצרכי ביטחון. קל וחומר שהוא פסול כשהוא מופעל נגד האזרחים במסגרת התמודדות עם משבר אזרחי. את השד הזה יהיה קשה להכניס חזרה לבקבוק. לכן מעקב מסוג זה אינו מידתי". העותרים מדגישים כי כיום אנו נמצאים בעיצומו של משבר ארוך טווח, שצפוי להימשך עוד זמן רב, ושמחייב אותנו לאזן בין הצורך לחזור, ככל הניתן, לשגרת החיים לבין הגנה על בריאות הציבור, בין צרכי החברה והכלכלה לבין הסכנה שבתחלואה. "דווקא בשל כך שמדובר במשבר מתמשך, שוב אין אנו רשאים להעלים עין מהשימוש באמצעים דרקוניים ולא דמוקרטיים ומההתרגלות אליהם".

העותרים מציינים עוד כי התברר כי ההסתמכות על מעקבי השב"כ מונעת את השיפור הנדרש במערך החקירות האנושי וגם מעכבת את הקידום של אמצעים טכנולוגיים, יעילים לא פחות, וכנראה אף יותר, מאמצעי המעקב של השב"כ, חלופות "אזרחיות" שאינן גורמות לפגיעה בזכויות האדם, וממילא גם אינן גורמות לשבר כה חמור באמון הציבור – משאב חיוני והכרחי בכל מאמץ להדברת מגיפה. מספר הליך: בג"ץ 5746/20 האגודה לזכויות האזרח בישראל ואח' נ' הכנסת ואח'.