ארה"ב: מסחר יד-שניה בקבצי מוזיקה - אסור; מסחר בנגן עם קבצי מוזיקה - מותר

אולי יעניין אותך גם

מסחר יד שניה במוזיקה דיגיטלית שבמהלכו נוצר עותק חדש של קובץ המוזיקה מהווה הפרת זכות יוצרים - כך פסק בית המשפט הפדרלי לערעורים בניו-יורק (2nd Circuit) בהחלטה שאישרה את פסק הדין של הערכאה הנמוכה מלפני חמש שנים.

פסק הדין עסק באתר הסחר המקוון ReDigi, המפגיש בין משתמשים המבקשים למכור קבצי מוזיקה שברשותם לבין אלו המעוניינים לרכוש קבצי מוזיקה "יד שניה". האתר הגיש לפני שנים בקשה לפשיטת רגל, וכעת נשלם הדיון העקרוני בשאלות מדיני זכויות יוצרים. האתר, שנתבע על-ידי בעלי זכויות במוזיקה, קיווה להסתמך על דוקטרינת המכירה הראשונה בדיני זכויות יוצרים, שלפיה מי שרכש עותק של יצירה מוגנת רשאי, בתנאים מסוימים, למכור אותו הלאה כ"יד-שניה".

אלא שגם בית המשפט לערעורים פסק עתה שהדוקטרינה לא חלה במקרה זה מאחר שאתר הסחר לא מעביר לקונה את הבעלות בחפץ פיזי כגון תקליטור, אלא יוצר עותק נוסף של קובץ המוזיקה בשרת האתר וכן בנגן של הרוכש. בכך נוצרים עותקי תקליט נוספים שאינם מורשים על-ידי בעל הזכויות, דבר המהווה הפרת זכות יוצרים.

בית המשפט ציין באמירת אגב כי לו היה מדובר במכירה של נגן, על מלוא תכולת המוזיקה הדיגיטלית שבו, הדבר היה תואם לדיני זכויות יוצרים המתירים מכירה של חפץ פיזי שבו מגולמות יצירות, מאחר שבמכירה כזו לא נוצרים עותקים נוספים של היצירה. עוד ציין בית המשפט כי ניתן להעלות על הדעת פיתוח של טכנולוגיה למכירה כדין ביד שניה של מוזיקה דיגיטלית, העומדת באיסור על יצירת עותקים נוספים.

בית המשפט לערעורים פסק עוד כי פעילות המכירה לא יכולה להיחשב ל"שימוש הוגן" מאחר וכמעט אינה 'טרנספורמטיבית' - היא אינה משתמשת ביצירה לצורך ביטוי, כוונה או מסר שונים או חדשים מאשר היצירה המקורית. בנוסף, פעילות המכירה מתחרה במישרין ופוגעת בשוק העיקרי של בעלי זכויות היוצרים במוזיקה.