מי העתיק את הרעש הלבן שלי?

אולי יעניין אותך גם

סבסטיאן טומצ'אק, מוזיקאי הפועל באוסטרליה, יצר בשנת 2015 סרטון וידאו בן 10 שעות. את הסרטון הוא העלה ל-YouTube. מה תוכן הסרטון? צלילי לחישה אלקטרוניים מייגעים ומתמשכים (במשך 10 שעות!!!) המכונים במחוזותינו "רעש לבן". טומצ'אק הופתע לגלות שהסרטון שהעלה הפך לסלע מחלוקת, לאחר שהוגשו נגדו 5 הליכים שונים במערכת ניהול התוכן של YouTube בטענה להפרת זכויות יוצרים. 

הטוענים להפרה הם בין היתר מו"לים של סרטונים דומים של "רעש לבן" המיועדים כתרפיה להפרעות שינה. הם אינם מבקשים את הסרת הסרטון מאתר שיתוף הוידאו, אלא את התמלוגים המועברים לבעלי זכויות היוצרים הנגזרים מהכנסות YouTube מפרסום. טומצ'אק מסר כי הוא מתכוון להתנגד לטענות נגדו וכי הוא מופתע כי מערכת זיהוי התוכן האוטומטית של יוטיוב - Content ID - זיהתה את סרטון הרעש הלבן שלו כתואמת סרטוני רעש לבן של אחרים המפורסמים באתר. 

תוך שהוא מותח ביקורת על מערכת זיהוי התוכן של יוטיוב, טומצ'אק מסר כי לטענה "המלאכותית" לא תהיה השפעה ממשית עליו, שכן הוא אינו מפיק הכנסה משמעותית מתוכן ביוטיוב, אך כי היא מתסכלת אותו. בשנת 2012 אירע מקרה דומה, שעה שטענה להפרת זכויות יוצרים הועלתה ביחס לציוצי ציפורים שנכללו בסרטון של משתמש באתר. מקור: BBC (מאת כריס ברניוק).