מותר להשתמש בסימן מסחר כמילת מפתח להצגת מודעה
זמן קריאה:
דקה אחת
כך פסק בית המשפט המחוזי בתל-אביב בתביעת רשת "מתאים לי" נגד קרייזי ליין ו-Google. זוהי התייחסות ראשונה מסוגה של בית משפט בישראל לסוגיה המוכרת כ- Keying (שימוש בסימני המסחר של יריבים עסקיים בעת שאילתא של משתמש במנועי חיפוש הגורם להצגת מודעה של מתחרים). בית המשפט ייחס בפסיקתו חשיבות רבה לעובדה שסימני המסחר של מתאים לי שימשו אמנם להצגת המודעה של קרייזי ליין המתחרה, אבל לא הופיעו במודעה עצמה. לדבריו, "אין פסול בשיטת פרסום המתמקדת בפלח השוק שיש לו עניין תחילי בתחום עיסוק כזה או אחר. היכולת לזהות פלח שוק זה או ללכוד פלח שוק אחר, היא אסטרטגיה שיווקית פרסומית ומהווה חלק מתחרות עסקית בריאה ובלבד שהיא נעשית במסגרת הדין וכללי התנהלות סבירים והוגנים למשל תוך כיבוד הזכות לפרטיות או כיבוד זכויות המתחרים המוגנות בדין. כך, בין אם טכניקה זו של איתור קהל היעד נעשית באמצעות מלות מפתח כאילו ואחרות או בהסקת מסקנות באשר להרגלי הצריכה של קהלים מסוימים". עוד קבע כי "מול הצורך בשמירה על קניינן הרוחני של המבקשות קיים צורך בשמירה על תחרות ונגישות הציבור למידע באשר הוא.צורך זה מטה הכף לקבוע כי יתרון האמור שלכאורה נוצר למשיבה, אינו עולה כדי יתרון פסול הבא בגדר הפרת סימן מסחר". עם זאת השאיר את שאלת אחריותה של גוגל בצריך עיון [ה.פ. 506/06 מתאים לי רשת אופנה למידות גדולות בע"מ ואח' נ' קרייזי ליין בע"מ ואח'. הדיווח על פסק הדין נמסר לראשונה בדואר חשמלי פלוס של הלמו].