ת"פ 59680-03-18 מדינת ישראל נ' דנינו ואח'

אולי יעניין אותך גם

עונשים קלים בפרשת העברת פרטי נשים בהליכי הפסקת הריון לעמותה שניסתה להניא אותן מכך (גזר-דין, שלום ת"א, השופט איתן קורנהאוזר, 12.9.2024):

העובדות: הנאשמות 1 ו-3 הורשעו, לאחר שמיעות ראיות, בביצוע ריבוי עבירות של פגיעה בפרטיות. נאשמת 1 עבדה כמזכירה רפואית במרפאה פרטית, שהעניקה טיפולי הפסקת היריון. לנאשמת 1 היתה גישה ישירה למידע אישי רפואי על מטופלות המרפאה. נאשמת 3 עבדה כמנהלת מחלקה בעמותת "הידברות – ארגון לקירוב לבבות", העוסקת בייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה, מתוך מניעים אידאולוגיים ודתיים. בשנת 2016 יצרה הנאשמת 1 קשר עם הנאשמת 3 ומסרה לה כי היא מעוניינת למסור פרטים על מטופלות המרפאה. הנאשמת 3 שיתפה בכך את הנאשמת 2, עובדת העמותה, ובהמשך יצרה קשר עם אותן מטופלות במטרה לנסות ולהניא אותן מלבצע את ההפלה. הנאשמות עתרו לביטול הרשעתן. עניינה של הנאשמת 2 הסתיים בגישור וניתן נגדה פס"ד בהיעדר הרשעה

נפסק: בעת בחינת האיזון הנדרש למול הפגיעה המסוימת בתחושת הצדק וההגינות, פורטו בהכרעת הדין שיקולים המאפיינים את המקרה: חומרת השימוש במידע חסוי על מנת להניא מטופלות מביצוע הפלה; פגיעת העבירה בלב הזכות החוקתית לפרטיות; עיתוי הפגיעה, בדרך של חשיפת פרטים אינטימיים שנמסרו לשם ביצוע הליך רפואי, בעת רגישה עבור הנפגעות; אינטרס ההגנה על הציבור הרחב מפגיעה, כשהעבירות עלולות לערער את אמון הציבור כי פרטיו הרפואיים ישארו חסויים. פגיעה זו מגיעה עד כדי אפשרות להיסוס והתלבטות בטרם הגעה לקבלת טיפול רפואי. בחינת עוצמת הפגיעה בתחושת הצדק וההגינות בנסיבות המקרה, אל מול מכלול השיקולים והערכים שבבסיס ההליך הפלילי, מובילים למסקנה כי אין בטענת ההגנה מן הצדק כדי להביא לביטול הרשעת הנאשמות 1 ו-3, אלא להקל בעונשן בלבד.

הנאשמות הורשעו בעבירות מסוג פשע. בנוסף, נסיבות ביצוע העבירות באופן מתמשך, תוך פגיעה גסה בפרטיות המתלוננות, בעיתוי רגיש ביותר, וכן פוטנציאל הפגיעה באמון ציבור הרחב באשר לחיסיון פרטיו בהליכים רפואיים - מצביעים על פגיעה ממשית בערכים המוגנים. עם זאת, סוג העבירה אינו מונע את סיום ההליך ללא הרשעה. הנאשמות לא הוכיחו פגיעה חמורה בשיקומן מעצם הרשעתן, וודאי שלא הצביעו על פער קיצוני בין עוצמת פגיעת ההרשעה לבין התועלת הציבורית כתוצאה מההרשעה. ההרשעה תיוותר על כנה. 

הנאשמות פגעו במעשיהן בערכים מוגנים של כבוד האדם, האוטונומיה של הפרט והזכות לפרטיות - אחת מאבני היסוד של זכויות האדם בישראל. פגיעה בפרטיות רפואית פוגעת בערכים מוגנים כבדי משקל; סודקת את מבצרו האישי והנפשי של האדם; ומותירה אותו עירום מזכויותיו הבסיסיות של כבוד, פרטיות וצנעת הפרט. על כל אחת מהנאשמות 1 ו-3 הוטלו העונשים הבאים: 250 שעות שירות לתועלת הציבור, 5 חודשי מאסר על תנאי, ופיצוי של 1,500 ש"ח לכל אחת משש המתלוננות.