תלה"מ 65036-03-23 ש' (האב) נ' א' (האם)

אולי יעניין אותך גם

להורה אסור להשתמש בתמונות ילדו הקטין - לצורך גיוס המונים ברשת - ללא הסכמת ההורה האחר (החלטה, משפחה פ"ת, השופטת נאוה גדיש, 14.7.2024):

העובדות: האם הורה רשאי להשתמש בתמונות של ילדו הקטין לצורך גיוס המונים ברשת, ללא הסכמת ההורה האחר? המבקש (האב) עתר להורות למשיבה (האם) להסיר פרסום באתר לגיוס המונים, במסגרתו ביקשה לגייס כסף כדי לאפשר לה לרכוש את חלקו של המבקש בבית המשותף של הצדדים. הצדדים הם הורים לשלוש קטינות, שנקלעו לסכסוך גירושין קשה ומנהלים מספר הליכים בעניין הקטינות והרכוש. בתם הבכורה של הצדדים סובלת ממחלה נדירה. בפרסום באתר שיתפה האם סרטון עם תמונות של הקטינה, לצד סיפור חייה, המחלה הקשה והמאבק שניהלה מאז שנולדה.

נפסק: הופרה פרטיות המשיב והקטינה. בפרסום קיימים פרטים מלאים בעניין הקטינה, תמונתה, שמה, פרטים על מחלתה ומצבה. בפרסום יש גם כדי לחשוף באופן מלא את המבקש. למרות שהמשיבה תיקנה את הפרסום ומחקה את האזכור שנוגע לאבי הקטינה, ברי כי משנחשפו הקטינות, נחשפו גם הוריהן. אין בפרסום פגיעה בפרטיות לפי סעיף 2(4) לחוק הגנת הפרטיות, שכן אין בפרסום כל שימוש בתצלום של האב ואין בתצלומים שבהם מופיעות הקטינות כל ביזוי או השפלה. העובדה שהאם הציגה את עצמה כמי שפעלה לבדה לאורך השנים, מעמידה את האב באי נוחות רבה ובצדק, אולם אין די בכך כדי לקבוע שהאם פגעה בפרטיותו.

לא כך בכל הנוגע לסעיף 2(6) לחוק, שכן הפרסום נועד "לשם ריווח כלכלי" וזו כל תכליתו של הפרסום: לגרום לקוראים לפתוח את ליבם ואת כיסם ולסייע לאם לרכוש את זכויות האב בבית. האם טענה כי גם האב נוהג לפרסם תמונות של הקטינות ברשת, אלא שתמונות אלו שמתארות את הבילויים עם הקטינות, הן דבר שבשגרה ביחס לכלל הציבור ובפרט ביחס להורים לקטינים, שנוהגים להעלות לרשת תמונות, לשתף ולהציג את ילדיהם. בין אם מדובר בתופעה רצויה ובין אם הדבר פוגע בזכותם של אותם קטינים לפרטיות, הרי שלא זה העניין ומדובר בנוהג מקובל, בעידן שבו המושג "פרטיות" דורש הגדרה מחדש. אין בהעלאת תמונות אלו על ידי האב כדי לראות בו כמי שמסכים לשימוש בתמונות של א', בסיפור חייה ובמצבה הרפואי הקשה והייחודי, כדי לאסוף כסף מהציבור. הפרסום של האם פוגע בפרטיות הקטינה והוא מנוגד לחוק. די בכך כדי להצדיק בקשת האב להסירו. 

סעיף 15 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע את תפקידי ההורים ובכלל זה את החובה והזכות לדאוג לכל צרכי הקטין, לרבות שמירת נכסיו. על הוריו של קטין לפעול בהסכמה בכל עניין הנוגע לאפוטרופסותם, ובהיעדר הסכמה, עליהם לפנות לבית המשפט לקבלת הכרעה. שימוש בתמונות של הקטינה, כמו גם בסיפור חייה, לשם קבלת כספים, במסגרת גיוס המונים, גם אם הוא נעשה לשם שימוש לטובת הקטינה, מחייב הסכמה של שני ההורים. הדבר נאמר ביתר שאת כשהשימוש נעשה למטרות אישיות של מי מההורים. האם תסיר את הפרסום לאלתר.