ת"א 30127-09-20 פינקלשטיין נ' Google LLC ואח'

אולי יעניין אותך גם

ההסתדרות הרפואית תפצה רופא על פרסומי רשת על השימוש שלו בתואר 'פרופסור' (פסק-דין, שלום י-ם, השופטת אורנה סנדלר-איתן, 23.6.2024):

העובדות: תביעת לשון הרע העוסקת בשני פרסומים, האחד מופיע באתר הנתבעת 2 (ההסתדרות הרפואית) משנת 2011, והשני, משנת 2017, באתר "דוקטורס אונלי" של הנתבעת 2. בין התובע לגוגל (הנתבעת 1) הושג הסדר דיוני, ולפיו ככל שביהמ"ש יקבע כי הפרסומים אינם כדין, תפעל גוגל ותסיר את הפרסומים ממנוע החיפוש בגרסתו לישראל. התובע הוא בעל דוקטורט ברפואה ובמדעים. הסכסוך הוא המשכו של סכסוך ארוך שנים בין התובע לפרופ' רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה רפואית בהר"י, החתום על הפרסום הראשון. עניין הפרסומים בשימוש התובע בתואר פרופסור והחלטות שונות שניתנו בעניין זה.

נפסק: יש לקבל את התביעה באופן חלקי. בשני הפרסומים מתוארת התנהלותו של התובע בקשר לשימוש בתואר 'פרופסור' שניתן לו על ידי אוניברסיטת וונדרבליט, וההחלטות שניתנו בעניינו בקשר אליה על ידי הערכאות המוסמכות לכך. אין מחלוקת כי שני הפרסומים עונים להגדרת לשון הרע. לאחר פרסום הפרסומים חל שינוי נסיבות בנוגע למעמדו האקדמי המוכר של התובע בארץ. הפרסום הראשון אינו עדכני עוד. גם הפרסום השני, העוסק בהחלטות שניתנו בעניינו של התובע בעקבות השימוש שעשה בתואר 'פרופסור', אינו משקף באופן נאות את השימוש בתואר 'פרופסור' כיום על ידי התובע. אין מקום לקבוע כי הר"י נהנית מהגנת תום הלב לפי סעיף 15(2) לחוק. כן נדחו טענות ההתיישנות ביחס לפרסום הראשון. הפרסום הראשון מופיע ברשת וחיפוש שמו של התובע במנוע החיפוש גוגל יוביל אליו בתחילת הדף הראשון לתוצאות החיפוש. פרסום לשון הרע במרחב הציבורי, תוך שהמפרסם או מי שפועל מטעמו יוצר היתכנות לכך שאדם אחר, שאינו הנפגע עצמו, ימשיך וייפגע מאותו הפרסום, היא עוולה נמשכת של לשון הרע. אין למנות את מרוץ ההתיישנות החל מהמועד בו פורסם הפרסום הראשון. הפרסומים הם לשון הרע ולנתבעת אין הגנה בגינם. גוגל תסיר את הפרסומים ממנוע החיפוש בגרסתו בישראל, בהתאם להסדר הדיוני בין הצדדים. הר"י לא תפיץ שוב את הפרסומים ותפצה את התובע ב-72,000 ש"ח עבור שני הפרסומים וכן תישא בהוצאות בסך 30,000 ש"ח.